اسد 03, 1400 13:29 Asia/Kabul

استاد دانشگاه ننگرهار و کارشناس امور سیاسی گفت: طالبان خواستار استعفای مکرر اشرف غنی از قدرت شده اند ولی اگر در چنین شرایطی رئیس جمهور از قدرت کناره گیری کند خلاء قدرت به وجود می آید و هیچ طرح و برنامه ای برای جانشینی وی وجود ندارد.

حاکم مشفق کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به سخنان سخنگوی طالبان مبنی بر استعفای اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از قدرت گفت: طالبان خواستار استعفای مکرر اشرف غنی از قدرت شده اند ولی اگر در چنین شرایطی رئیس جمهور از قدرت کناره گیری کند خلاء قدرت به وجود می آید و هیچ طرح و برنامه ای برای جانشینی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که اگر اشرف غنی از قدرت کنار برود چه کسی و از چه طریقی جایگزین وی شود و وظیفه چه نهادی است که جانشین او را تعیین و این خلاء را پر کند و اگر هدف طالبان تغیر نظام است و نه شخص اشرف غنی، باز مشکلاتی دیگری ایجاد می شود و وقتی ساختارها جامعه و نیروهای امنیتی منحل شود باز از چه طریقی دوباره احیا شود؟

مشفق در مورد اختلاف نظر میان سخنگویان طالبان در مورد برکناری اشرف غنی افزود: تا حالا نشانه های اختلاف میان طالبان دیده نشده است و به نظر می رسد که در این مورد میان دو سخنگویان طالبان، سوء تفاهم ایجاد شده باشد.

استاد دانشگاه ننگرهار در ادامه به سخنان اخیر اشرف غنی مبنی بر تغیرات اساسی در صحنه سیاسی و نظامی افغانستان اشاره کرد و گفت: از این سخن رئیس جمهور برداشت های مختلف می توان داشت، یک برداشت این است که در مدت شش ماه مذاکرات دوحه نتیجه می دهد و حکومت افغانستان، طالبان و چهره های سیاسی به یک توافق می رسند و در افغانستان یک حکومت همه شمول و سرتاسری به میان می آید و حالت جنگ به حالت صلح تغییر می کند.

وی ادامه داد: برداشت دوم سخن رئیس جمهور افغانستان این است که جنگ شدت پیدا می کند و آمریکا و ناتو حکومت افغانستان را حمایت می کند و طالبان در 6 ماه آینده بر اثر حملات نیروهای امنیتی از بین خواهند رفت.

این کارشناس سیاسی افغان در ادامه به سیاست های دوگانه آمریکا در افغانستان اشاره و یادآور شد: آمریکا در قبال افغانستان سیاست دوگانه را به پیش می برد و این سیاست دلالت می کند به دوام جنگ چرا که از یک سو آمریکا از حکومت افغانستان و ارتش آن حمایت می کند ولی همچنان با طالبان هم معاهده امضاء می کند که این باعث تنش و مشکلات بسیاری برای مردم افغانستان می شود.

کلیدواژه