اسد 16, 1400 14:06 Asia/Kabul
  • نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان
    نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با افزایش خشونت‌ها در افغانستان، جمعه‌شب در نیویورک برگزار شد. در این نشست نمایندگان کشورهای عضو این شورا، از جمله آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین و هند حملات فزاینده  و افزایش خشونت‌ها در افغانستان علیه غیرنظامیان را محکوم و برای پایان دادن به وضعیت بغرنج کنونی بر تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی تأکید کردند. 

به نظر می رسد افزایش بی سابقه درگیری ها بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در ولایات مختلف این کشور و ادعای طالبان درباره سیطره بر بسیاری از نقاط افغانستان از دلایلی است که برگزاری نشست ویژه شورای امنیت برای رسیدگی به وضعیت وخیم امنیتی افغانستان را چاره ناپذیر ساخته بود.

پس از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که طبق برنامه ریری دولت بایدن از مه 2021 (ثور) آغاز شده و قرار است تا 31 اوت( 9 سنبله) به پایان برسد در حالی که قبلا تاریخ خروج کامل آنها 11 سپتامبر(20 سنبله) تعیین شده بود،  طالبان عرصه را برای توسعه سیطره خود بر افغانستان مناسب دیده و حملات گسترده ای را در نقاط مختلف این کشور صورت داده است.

با توجه به وخامت وضعیت کنونی که تبعات خطرناکی مانند روانه شدن سیل آوارگان به کشورهای همسایه، افزایش خونریزی و کشته شدن مردم غیر نظامی در جریان درگیری های بین دو طرف،  افزایش خطر تروریسم افراط گرا به تشدید فعالیت های گروه های ترویستی مانند القاعده و داعش، سرایت ناامنی و درگیری ها به کشورهای همسایه به ویژه در آسیای مرکزی، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطق تحت تسلط طالبان، افزایش احتمال فرو پاشی دولت مرکزی افغانستان و موارد متعدد دیگر اکنون جامعه جهانی بشدت نگران وضعیت کنونی افغانستان است.

باید خاطر نشان کرد که آمریکا در به وجود آمدن وضعیت ناهنجار کنونی نقش مستقیم دارد. "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در 8 ژوئیه(17 سرطان) دستور خروج فوری و حتی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای رهایی از وضعیت بن بست آمریکا در افغانستان را صادر کرد. وی در این زمینه تصریح نمود که  زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگی که آمریکا درگیر آن بوده فرا رسیده است.

آمریکا تاکنون 95 درصد نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل طالبان فعالتر شده و مناطق جدیدی در این کشور را به تصرف خود در آورده است. خلا امنیتی به وجود آمده چیزی نبود که نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان بتوانند آن را به سرعت و گونه ای موثر پر کنند.

"احمد سعیدی" کارشناس سیاسی افغان می گوید: آمریکا با دولت افغانستان پیمان استراتژیک دارد و با طالبان، توافق نامه دوحه؛ بنابراین برای آمریکا واقعاً فرقی ندارد که طالبان بر افغانستان مسلط شوند یا حکومت کابل و یا هم ترکیبی از این دو. آمریکایی‌ها برای همکاری با هر دو طرف در آینده آمادگی کار دارند و منتظر دوئل طالبان و حکومت خواهد ماند.

"اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان به تازگی اعلام کرد دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان به دلیل تصمیم "ناگهانی" آمریکا برای خروج تمام نیروهای خود از منطقه است وی هشدار داده که خروج تمام نیروهای آمریکایی عواقبی منفی خواهد داشت. با این حال او براین مساله پافشاری می کند که نیروهای امنیتی این کشور کاملا توانایی عقب راندن و شکست طالبان را دارند، اما برخی کارشناسان با توجه به روند نظامی و امنیتی کنونی و پیشروی های طالبان در نقاط مختلف افغانستان بر این باورند که با خروج نیروهای خارجی از این کشور و به ویژه فقدان پشتیبانی هوایی، اکنون خطر اینکه افغانستان به دست طالبان بیفتد دو چندان شده است.

مسلما این سناریو با توجه به تبعات منفی آن مورد نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست و به همین دلیل در بیانیه این شورا نیز بدان تصریح شده است.

 

 

کلیدواژه