اسد 16, 1400 16:16 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: شورای امنیت ملل متحد توانایی کمک به صلح در افغانستان را دارد ولی عدم توجه وی در شرایط فعلی به معنای عدم علاقه مندی به حیات مردم افغانستان است.

مطیع الله خروتی کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: آمریکا و ناتو به مسائل زیر بنایی افغانستان علاقه مند نیستند، آن ها به دنبال معادن افغانستان هستند و در صورتی که در کشور افغانستان امنیت و آرامش باشد مردم پیشرفت می کنند ولی آمریکا نمی خواهد مردم افغانستان در آرامش و امنیت قرار بگیرند زیرا منافع آن در نا آرامی افغانستان است.

خروتی در رابطه با اقدامات شورای امنیت ملل متحد در رابطه با افغانستان بیان داشت: شورای امنیت ملل متحد توانایی، امکانات و زمینه برای کمک به افغانستان را دارد اما، این سازمان تمایلی برای کمک به این کشور ندارد و خاموشی شورای امنیت ملل متحد در این شرایط خاص، به معنای عدم علاقه مندی به حیات مردم افغانستان و پایمال کردن حقوق مردم افغانستان است.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعای حقوق بشر را دارد اما امروز ما در افغانستان شاهد کشتار روزانه دها نفر در ولایات مختلف هستیم.

این کارشناس افغان در ادامه به دخالت های پاکستان در امور افغانستان اشاره کرد و بیان داشت: پاکستان کشوری است که در چند سال اخیر جنگ افغانستان را شعله ور تر ساخته است و تا زمانی که کشور پاکستان دست از دخالت دست برندارد جنگ و نا امنی در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت، پاکستان باید اجازه دهد که خود مردم افغانستان در باره کشور خود تصمیم بگیرند.

وی افزود: جنگ افغانستان جنگ کشورهای خارجی و یک نبرد رقابتی و نیابتی است و پاکستان از منافع خود و منافع چین در افغانستان دفاع می کند و از سوی دیگر هند از منافع خود علیه پاکستان دفاع کرده و علیه چین فعالیت می کند و در چنین شرایطی مردم افغانستان هیچ دخالتی در سرنوشت خود ندارند.

خروتی در ادامه به تشدید جنگ در ولایات جنوبی افغانستان اشاره کرد و افزود:  تشدید جنگ در جنوب، به ویژه در هلمند و قندهار به دلیل تمرکز بر روی ولایت هلمند است، پاکستانی ها به همراه جمعی از قاچاقبران آمریکایی با در نظر داشتن منافع شخصی خود، می خواهند معادن افغانستان را غارت کنند چون از سال 2001 این معادن را از افغانستان استخراج کرده و به کشورهای خود انتقال می داده اند به همین دلیل فشار بسیاری بر روی هلمند است زیرا گمان می کنند که بخشی از این معادن در این قسمت هنوز باقی مانده است.

وی تاکید کرد: جنگ فعلی در جنوب افغانستان، جنگ بر روی معادن این کشور است و این معادن می تواند بسیاری از نیازمندی های آمریکا، اروپا و غرب را برآورده کند.    

لازم به ذکر است که روز جمعه 16 اسد/ مرداد 1400 نشست ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان برگزار شد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد امنیت و سلامت غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در نشستی که برای بررسی وخامت اوضاع در این کشور تشکیل شده، گفت که این کشور در حال ورود به «مرحله‌‌ای ویرانگرتر و مرگبارتر» است.

 لیونز در این نشست که دیروز جمعه برگزار شد بنا به درخواست دولت کابل و با حمایت نروژ و استونی تشکیل شده، گفت با کشته شدن بیش از 1000 تن از غیرنظامیان طی ماه گذشته در خشونت‌های طالبان، اوضاع افغانستان وارد مرحله خطرناکی شده است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان از گروه طالبان خواست تا حملات‌شان به شهرهای بزرگ را فوراً متوقف کنند.

به گفته این مقام سازمان ملل، طالبان تلاش دارند مراکز ولایت‌ها را به دست بگیرند و این اقدام آنان سبب شده شمار زیادی از غیرنظامیان در این کشور کشته شوند.

این در حالی است که محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان به تازگی در نشستی در پارلمان این کشور، دلیل وخامت اوضاع امنیتی در کشورش را تصمیم ناگهانی به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه عنوان کرد.

غنی گفت: «دلیل وضعیتی که ما داریم این است که این تصمیم به طور ناگهانی گرفته شد.»

کلیدواژه