اسد 20, 1400 11:37 Asia/Kabul
  • تاکید بایدن بر تداوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
    تاکید بایدن بر تداوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در این باره که با توجه به حملات گسترده طالبان، آیا برنامه خروج آمریکا از افغانستان تغییر خواهد کرد، گفت، خیر. وی تاکید کرد که از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیست.

بایدن در ادامه گفت: «ما بیش از یک تریلیون دلار طی بیست سال گذشته در آنجا هزینه کردیم و به آموزش و مجهز کردن بیش از 300 هزار نفر از نیروهای افغانستانی پرداختیم. مقام‌های افغانستان باید گرد هم بیایند آنها باید برای خود و کشورشان بجنگند».

وی تاکید کرد که «آمریکا به تعهدات خود درباره افغانستان از طریق حمایت هوایی و فعال کردن نیروی هوایی این کشور پایبند خواهد بود. نیروهای افغان باید بجنگند. تعداد آنها از طالبان بیشتر است».

موضع گیری جدید بایدن درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و درستی این تصمیم در واقع واکنشی به انتقادات فزاینده از تصمیم او در باره خروج سریع و حتی عجولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و تاثیر این امر بر فرایند درگیری ها در این کشور به ویژه فرصت طلبی طالبان و آغاز حملات گسترده در نقاط مختلف افغانستان است.

عجله آشکار بایدن در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کاملا شبیه اتفاقی است که در زمان خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام رخ داد. با این حال این اقدام آمریکا همانند اشغال افغانستان و حضور اشغالگرانه 20 ساله آن، بدون در نظر گرفتن تبعات و عواقب آن صورت گرفت.

در واقع خلاء امنیتی ناشی از خروج نیروهای آمریکایی در کنار عدم آمادگی نیروهای ارتش افغانستان به علاوه مسائل دیگر مانند اختلافات سیاسی در سطح حاکمیتی، عدم وجود ساختار فرماندهی موثر، فقدان روحیه و موارد دیگر دست به دست هم داده و وضعیت فاجعه باری را برای افغانستان رقم زده است.

طبق برخی برآوردها اکنون بیش از 65 درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و فشار آن برای تصرف مناطق باقی مانده هر روز بیشتر می شود. طالبان در جدیدترین پیشروی خود روز سه‌شنبه مدعی شد که مرکز «فراه» را به کنترل خود درآورده، این هفتمین ولایت افغانستان است که طی هفته جاری تحت کنترل این گروه قرار گرفته است.

این مساله در کنار سایر عوامل مانند ترور خلبانان افغان توسط عوامل طالبان و عدم مساعدت واقعی و موثر آمریکا به نیروهای ارتش افغانستان برای مقابله موثر با طالبان موجب شده تا چشم انداز تاریکی فراروی آینده این کشور قرار گیرد.

"پیرمحمد ملازهی" کارشناس سیاسی می گوید: آنچه که در حال اتفاق افتادن است دو راه بیشتر ندارد یا از طریق سیاسی و مذاکره باید راه حلی پیدا شود و یا این که از طریق نظامی طالبان به زور قدرت را بگیرد.

اکنون بایدن با موضع گیری خود در واقع هر گونه امید دولت افغانستان برای مداخله موثر واشنگتن در جنگ داخلی افغانستان را از میان برده و صراحتا با اشاره به مخارج آمریکا و سرمایه گذاری های آن در زمینه ارتش افغانستان، خواهان آن شده تا مقامات دولت مرکزی با کنار گذاشتن اختلافات، برای جنگ با طالبان گرد هم بیایند. از سوی دیگر بایدن صراحتا حد حمایت آمریکا از نیروهای ارتش افغانستان را صرفا پشتیبانی هوایی اعلام کرده است و این بدان معنا است که واشنگتن بر این موضع است که نیروهای ارتش افغانستان باید به جای امید به حمایت زمینی آمریکا در نبرد با طالبان از این پس باید صرفا به خود متکی باشند.

بدین ترتیب بایدن تکلیف حمایت واشنگتن از دولت و ارتش افغانستان را به وضوح روشن ساخته و هر گونه امیدی در این زمینه را جز در باره پشتیبانی هوایی از میان برده است. این موضع گیری بایدن باعث تضعیف هر چه بیشتر روحیه ارتش و دولت افغانستان و در مقابل ایجاد انگیزه بیشتر برای طالبان برای افزایش فشار حملات خود خواهد شد.البته واشنگتن مدعی تلاش برای متقاعد کردن طالبان برای توقف حملات و از سرگیری مذاکرات سیاسی است. /

بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم

کلیدواژه