سنبله 04, 1400 12:36 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: آمریکا در طول دو دهه گذشته غیر از ناامنی و افزایش کشت مواد مخدر دیگر هیچ ارمغانی برای مردم افغانستان نداشت و همچنان می خواهد با روش های استخباراتی خود به بحرانی آفرینی در این کشور و منطقه ادامه بدهد.

حاکم مشفق استاد دانشگاه و از آگاهان مسایل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به شکست آمریکا در افغانستان گفت: افغانستان کشوری است که تا کنون هیچ مهاجمی نتوانسته است آن را به تصرف خود درآورد و همه امپراطوری ها در این کشور شکست خورده اند.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان امپراطوری انگلیس را از کشور خود بیرون کردند و جهان شاهد است که این کشور چگونه شکست خورد و بعد از آن ارتش سرخ شوروی که به نیت اشغال افغانستان آمده بود مجبور به خروج شد و در حال حاضر هم آمریکا به شکست خود در کشور ما اعتراف کرد.

مشفق بیان داشت: آمریکا در طول دو دهه گذشته نخواست که به ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان کمک کند و در کنفرانس بن طالبان را مشارکت نداد و باعث ادامه جنگ در این کشور گردید.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: آمریکا با شعار امنیت و مبارزه با کشت مواد مخدر به افغانستان آمد ولی در طول 20 سال حضور این ابرقدرت در این کشور نه تنها امنیت کاهش پیدا نکرد بلکه ما شاهد گسترش ناامنی های فزاینده و افزایش کشت مواد مخدر بودیم و آمریکا هیچ کاری برای مردم افغانستان انجام نداد.

این کارشناس افغان اظهار داشت: آمریکا در افغانستان سیاست دوگانه ای را اجرا کرد و حالا هم در پی خروج خود می خواهد همچنان به بحران آفرینی و نقش استخباراتی خود ادامه دهد.

وی در ادامه به تغیر گروه طالبان نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم که طالبان بسیار تغیر کرده اند و می خواهند حکومت همه شمول تشکیل و همه اقوام و تفکرات سیاسی را در آینده نظام مشارکت بدهند و با جامعه جهانی نیز تعامل داشته باشند.

حاکم مشفق بیان داشت: الان جهان یک دهکده است و افغانستان هم بخشی از این دهکده و طالبان نمی توانند خود را از جهان جدا بدانند.

این استاد دانشگاه افزود: کشورهای جهان که در دو دهه گذشته در افغانستان حضور داشته اند در حال حاضر باید از نگاه اقتصادی همچنان به کمک های خود به مردم افغانستان ادامه دهند و در شرایط فعلی مردم از مشکلات اقتصادی رنج می برند و امیدواریم که طالبان نیز به وضعیت معیشتی مردم توجه داشته باشند.

کلیدواژه