واکنش انفعالی بایدن به انفجارهای کابل؛حاصل حمایت واشنگتن از داعش
(last modified 1400-06-05T07:44:22+00:00 )
سنبله 05, 1400 12:14 Asia/Kabul
  • واکنش انفعالی بایدن به انفجارهای کابل؛حاصل حمایت واشنگتن از داعش
    واکنش انفعالی بایدن به انفجارهای کابل؛حاصل حمایت واشنگتن از داعش

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنش به حملات تروریستی روز پنجشنبه در فرودگاه کابل گفت که «ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این حمله توسط گروه داعش انجام شده است». او تاکید کردکه «ما نخواهیم بخشید، ما فراموش نخواهیم کرد، دنبال شما خواهیم آمد و وادارتان می‌کنیم که هزینه آن را بپردازید».

سخنگوی ستاد فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا مستقر در منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی و شرق آفریقا موسوم به "سنتکام"،  شمار نظامیان آمریکایی کشته شده در انفجارهای روز پنجشنبه در کابل را 13 نفر و شمار مجروحان را نیز 18 نفر اعلام کرد.

گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای، مسئولیت انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه کابل را برعهده گرفت.

در این بیانیه، داعش گروه طالبان را متهم کرد که با ارتش آمریکا برای حراست و تخلیه افرادی به زعم آنان «جاسوس» از خاک افغانستان مشارکت و همکاری می‌کند.

واکنش منفعلانه و عجولانه  بایدن درباره حملات انتحاری در کابل که باعث مرگ و مجروحیت شمار قابل توجهی از نظامیان آمریکایی شد نشان می دهد که دولت وی اکنون درباره روند تحولات در افغانستان دچار سر گشتگی شده و مسلما حادثه روز پنجشنبه بر این روند تاثیر مضاعفی خواهد  نهاد.

ضمن اینکه اکنون منتقدان بایدن به ویژه "نیکی هیلی" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و سایر جمهوریخواهان آمریکا فرصت را غنمیت دانسته و بار دیگر با انتقاد از  سیاست خروج شتابزده بایدن از افغانستان خواهان استعفای وی شده اند.

در مقابل بایدن در پاسخ به منتقدان بر این مساله تاکید کرده که وی صرفا توافقی را که در دولت جمهوریخواه قبلی آمریکا یعنی دولت ترامپ  صورت گرفته بود را به مورد اجرا گذاشته است. لذا از دیدگاه وی اکنون جمهوریخواهان صرفا بر مبنای فرصت طلبی و انتقام جویی لبه حملات خود را متوجه وی و دولتش کرده اند.

اما مساله دیگری که حملات انتحاری فرودگاه کابل آن را به روشنی نشان داد این بود که آمریکا اکنون حاصل نقش اساسی خود در شگل گیری و گسترش داعش را چه در سوریه و عراق و چه در افغانستان  درو می کند.

اکنون نه تنها صداقت آمریکایی ها درباره مبارزه با داعش کاملا زیر سئوال است، بلکه مشخص شده که واشنگتن همواره در صدد استفاده ابزاری از این گروه تروریستی بوده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا صراحتا بر نقش دولت دموکرات اوباما در شکل گیری داعش تاکید کرده بود. ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ژانویه 2016 گفت: آنها (اوباما و کلینتون)، افرادی غیر صادق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است. این امر نشان می دهد که واشنگتن اکنون که در معرض حملات داعش قرار گرفته نمی تواند نقش یک قربانی بی گناه را ایفا نماید.

مساله مهم دیگر این است که آمریکا در دوره ترامپ رویه حمایت از داعش در افغانستان را تداوم بخشیده بود .این امر مورد اعتراض شدید مقامات ارشد سیاسی و امنیتی  روسیه قرار گرفته که واشنگتن را متهم به حمایت از داعش به منظور ایجاد ناامنی در کشورهای آسیای مرکزی و در نهایت در روسیه کرده اند.

به گفته "ضمیر کابولوف"نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور در افغانستان با گروه تروریستی داعش ارتباط داشته و با آن همکاری می کردند.

مسکو معتقد است که آمریکا و متحدانش در افغانستان در راستای منافع و اهداف خود، انواع کمکهای لجستیکی و تسلیحاتی را برای داعش مستقر در افغانستان فراهم کرده اند.

به گفته روسها، یکی از منابع حمایت از تروریست‌های داعشی جدا از کمک های مستقیم، کمک‌های نظامی بوده که توسط آمریکایی ها یا دیگر اعضای ناتو بدون کنترل‌های مناسب به دولت افغانستان ارائه شده و اغلب به راحتی ربوده شده اند. آمریکا همواره در صدد استفاده ابزاری از داعش علیه دشمنان منطقه ای و بین المللی خود بوده و تقویت داعش در افغانستان به ویژه در نواحی مجاور کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان و ازبکستان با هدف اعمال فشار به روسیه، چین و این کشورها صورت می گیرد.

اکنون واشنگتن حاصل حمایت های گسترده خود از داعش در افغانستان را با حملات انتحاری عناصر این گروه به مردم افغانستان و نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل دریافت کرده است. /

 

 

کلیدواژه