سنبله 07, 1400 11:40 Asia/Kabul
  • خروج آخرین نظامیان بریتانیایی از افغانستان؛ نگاهی به سیاست لندن
    خروج آخرین نظامیان بریتانیایی از افغانستان؛ نگاهی به سیاست لندن

بریتانیا اواخر روز شنبه آخرین پرواز نظامی خود در افغانستان  را به منظور خروج باقیمانده نیرو‌های خود در خاک این کشور انجام داد. لندن در دو هفته اخیر و پس از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از 15 هزار تن را از طریق فرودگاه کابل تخلیه کرد.

به گزارش  رادیو دری؛ مقامات بریتانیایی معتقدند خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان پس از 20 سال اشغال خاک این کشور، بزرگترین عقب نشینی نظامی از زمان جنگ جهانی دوم است.

"بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا هم مدعی شد که کار تخلیه نیرو‌ها کاری دشوار و نفس گیر بود ولی ما توانستیم به موقع نیرو‌های خودمان را از افغانستان خارج کنیم. این بخشی از فعالیت‌هایی است که بریتانیا در  این 20 سال در افغانستان انجام داده و من به آن افتخار می‌کنم.بدین ترتیب جانسون فرار نظامیان بریتانیایی را کاری افتخار آمیز دانسته است.

بریتانیا به عنوان شریک استراتژیک آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 و آغاز جنگ جهانی علیه تروریسم از سوی "جورج دبلیو بوش" رئیس جمهور وقت آمریکا در عملیات اشغال افغانستان  در سال 2001 و سپس  عراق در سال 2003 همواره واشنگتن بوده و نقش عمده ای در این زمینه ایفا کرد.

بریتانیا پس از آمریکا با بیش از 455 نظامی کشته شده بیشترین تعداد تلفات جنگی را بین نیروهای خارجی در افغانستان دارد. در طول دو دهه حضور نظامی در افغانستان، نظامیان بریتانیایی در کنار نیروهای آمریکایی و ناتو در بسیاری از جنایات و اقدامات غیر انسانی علیه مردم افغانستان نقش داشتند.

در عین حال گزارش های متعددی درباره نقش نظامیان انگلیسی در قاچاق مواد مخدر از افغانستان وجود دارد که نشان می دهد حضور آمریکا و ناتو  نه فقط مانع از تولید و قاچاق تریاک و مشتقات آن از افغانستان نشد بلکه نظامیان غربی خود به دلیل منافع سرشار این امر ، در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای غربی با استفاده از امکاناتی که در اختیار داشتند سهیم بودند.

با روی کار آمدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا او بر خلاف مواضع اولیه خود مبنی بر باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان، با اعلام زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان یعنی از مه تا 31 اوت 2021 قرار شد تا این خروج به طور کامل صورت گیرد.

با این حال  بایدن، در 8 ژوئیه 2021 در یک سخنرانی دستور خروج فوری وحتی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای رهایی از وضعیت بن بست آمریکا در افغانستان را صادر کرد.

متحدان اروپایی واشنگتن از جمله بریتانیا با خروج عجولانه از افغانستان مخالف بوده و این امر را موجب بروز هرج و مرج در این کشور و سلطه طالبان می دانستند. وقایع بعدی نشان داد که بایدن اشتباه بزرگی درباره نحوه خروج نظامیان غربی از افغانستان صورت داده است.

سیاست بایدن و تصمیمات نادرست پیاپی وی، موجب انتقاد شدید مقامات بریتانیایی از سیاست آمریکا در قبال افغانستان شده است. از جمله "بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا در اظهاراتی، تصریح نمود که تحولات کنونی نتیجه تصمیم دولت جو بایدن برای خروج نیروهای ناتو است.

به رغم انتقادات متعدد، بایدن در نشست سران گروه 7 نیز با خواسته جانسون و دیگر سران غربی برای تجدید نظر درباره زمان خروج نظامیان آمریکایی و دیگر کشور‌های متحد آن کشور از افغانستان به مخالفت برخاست.این مساله موجب ناخرسندی لندن از واشنگتن شده است.

در واقع اکنون متحدان اروپایی واشنگتن دچار بدبینی زیادی درباره تعهد آمریکا در قبال متحدانش شده اند.

"تونی بلر" (1) نخست وزیر اسبق بریتانیا با انتقاد از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان آن را "غم انگیز ، خطرناک و غیر ضروری" توصیف کرده و گفت : "ما نیازی به انجام این کار نداشتیم. ما این کار را انتخاب کردیم."

مقامات بریتانیایی که به ویژه پس از انفجارهای انتحاری در فرودگاه کابل وکشته شدن 13 نظامی آمریکایی و 3 شهروند بریتانیایی اوضاع امنیتی افغانستان را دچار وخامت مضاعف تلقی کردند با شتاب زیاد اقدام به خارج کردن نظامیان و شهروندان خود از این کشور جنگزده کردند. با این حال کارنامه حضور بریتانیا در افغانستان به عنوان نزدیک ترین متحد آمریکا کارنامه ای منفی و غیر قابل دفاع است. حضور نظامی آمریکا و بریتانیا در کنار دیگر نیروهای ناتو در افغانستان حاصلی جز کشتار مردم این کشور ، افزایش شدید فقر و ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر برای این کشور جنگ زده نداشته است.

 

 

کلیدواژه