برنامه طالبان برای تغییر قانون اساسی افغانستان
(last modified 1400-06-14T13:22:54+00:00 )
سنبله 14, 1400 17:52 Asia/Kabul
  • برنامه طالبان برای تغییر قانون اساسی افغانستان
    برنامه طالبان برای تغییر قانون اساسی افغانستان

عضو شورای رهبری طالبان گفت: تفاوت نظام سیاسی پیشین و فعلی این گروه بسیار زیاد است و دوران جدید سیاسی قابل قیاس با گذشته نیست.

جلاالدین شینواری، عضو شورای  رهبری طالبان در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌ پرس تصریح کرد،اساس قانون اساسی افغانستان قرآن، سنت، اجماع و قیاس است و تغییر برخی بندهای قانون اساسی فقط خواست طالبان نیست و همه جریان‌های سیاسی افغان خواهان آن هستند. 

وی  در پاسخ به سوالی درباره جایگاه زنان در قانون اساسی جدید افغانستان گفت، طالبان بارها تاکید کرده است، همه حقوق مردم این کشور تامین می‌شود و دولت جدید طالبان در افغانستان چیز زیادی از زنان نمی‌خواهد و فقط زنان هنگام حضور در جامعه، سرکار و دیگر مراکز، حجاب اسلامی خود را رعایت کنند. 

عضو هیات رهبری طالبان همچنین درباره روابط این گروه با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران تصریح کرد، طالبان خواهان روابط حسنه با ایران و چین، روسیه و همچنین با پاکستان است.

سخنان عضو شورای رهبری طالبان درباره تغییر قانون اساسی افغانستان نشان می دهد که این گروه درنظر دارد در حکومت جدید این کشور، قانون اساسی را مطابق با خواسته های خود تغییر دهد.البته شینواری در این باره تاکید کرده که تغییر قانون اساسی افغانستان خواسته همه گروه های سیاسی است و این تغییرات صرفا ازسوی طالبان دنبال نمی شود.    

تغییر قانون اساسی از جمله خواسته های طالبان در دوره مذاکرات صلح با دولت سابق افغانستان بود که به نتیجه نرسید و نهایتا این گروه در 15 اوت گذشته  توانست با تسلط بر کابل و ساقط کردن حکوکت محد اشرف غنی، زمام امور را در دست بگیرد.

اگر چه شینواری عضو شورای رهبری طالبان  مشخص نکرده که این گروه قصد دارد چه بندهایی را به قانون اساسی حذف یا اضافه کند اما با توجه به مواضع قبلی طالبان،احتمال میرود نوع نظام سیاسی ریاستی حاکم بر افغانستان،انتخابات و اصل جمهوریت  حذف شود و موارد همچون نظام سیاسی امارت اسلامی به این قانون اضافه شود. 

بخش دیگری از سخنان شینواری درباره رعایت حقوق زنان در افغانستان نیز ناشی از نگرانی گسترده جامعه زنان این کشور درباره نوع مواجهه طالبان پس از رسیدن به قدرت است.

در دوره حکومت سابق طالبان ،زنان در افغانستان بامحدودیت های بسیاری برای حضور در اجتماع از جمله تحصیل در مدارس  ودانشگاه ها و همچنین فعالیت های هنری،فرهنگی و مدنی مواجه بودند.

در شرایطی که طالبان مجددا پس از بیست سال حکومت را در افغانستان در اختیار گرفته است ،نگرانی های جامعه زنان از بازگشت محدودیت ها برای انان باردیگر سر باز کرده است.

اظهارات شینواری ازان حکایت دارد که طالبان در دیدگاه های خود در مسائل مختلف از جمله مسئله زنان در افغانستان تغییراتی داده اند که محدودیت های گذشته دیگر وجود ندارد و زنان با رعایت حجاب اسلامی می تواننددر عرصه های مختلف در اجتماع حضور فعالی داشته باشند. 

از سوی دیگر، روابط  خارجی افغانستان با دیگر کشورها از جمله همسایگان وکشورهای منطقه موضوع دیگری است که عضو شورای رهبری طالبان آنرا مورد توجه قرار داده است و  روابط حسنه با ایران ، چین، روسیه و پاکستان در دستور کار طالبان در دولت جدید افغانستان قرار خواهد گرفت.

 به نظر میرسد،اجرایی شدن دیدگاه های طالبان درتاریخ جدید سیاسی افغانستان از جمله تغییر قانون اساسی با چالش ها و جنجال هایی همراه خواهد بود .          

کلیدواژه