سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به خلیج فارس؛ تلاش برای اعتماد سازی دوباره
(last modified 1400-06-15T05:37:48+00:00 )
سنبله 15, 1400 10:07 Asia/Kabul
  • سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به خلیج فارس؛ تلاش برای اعتماد سازی دوباره
    سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به خلیج فارس؛ تلاش برای اعتماد سازی دوباره

"آنتونی بلینکن" و "لوید آستین" وزرای خارجه و دفاع آمریکا شامگاه یکشنبه در سفرهایی جداگانه عازم خلیج فارس شدند تا با سران کشورهای متحد و شریک آمریکا در این حوزه دیدار و گفتگو کنند. این دو مقام آمریکایی قرار است با سران این کشورها درباره ظهور مجدد تهدیدها از جانب افغانستان بحث و گفتگو کنند.

خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان که به ادعای "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به منظور رها شدن این کشور از درگیری در جنگ های بی پایان رخ داد، از دیدگاه جهانی وحتی از نگاه متحدان واشنگتن  به منزله نمادی از افول جایگاه آمریکا از موقعیت خود به عنوان یک قدرت تاثیر گذار جهانی تلقی شده است.

اکنون متحدان منطقه ای آمریکا از جمله در خلیج فارس درباره پایبندی واشنگتن به تعهدات امنیتی در قبال شرکای خود دچار تردید شده اند.

به همین دلیل به نظر می رسد هدف اصلی سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به این حوزه، اطمینان دهی دوباره به متحدان واشنگتن در این باره است که تصمیم بایدن برای پایان دادن به دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان و تمرکز بیشتر بر چالش‌های امنیتی چین و روسیه به معنای رهاسازی متحدان و شرکای خود در غرب آسیا نیست.

البته انتظار می رود تا این دو مقام به ویژه وزیر خارجه آمریکا با کشورهایی مانند عربستان سعودی برای پذیرش پناهجویان افغان مذاکره کرده و در عین حال خواهان نقش آفرینی بیشتر قطر در رسیدگی به بحران افغانستان شوند.

آمریکا چندین دهه است که در خلیج فارس به بهانه  حفاظت از امنیت متحدانش حضور نظامی پررنگی دارد  و در این راستا مقر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

بایدن به رغم آنکه چین را اولویت امنیتی آمریکا خوانده و مدعی رویارویی با چالش‌های راهبردی از جانب روسیه است، در مورد پایان احتمالی حضور نیروهای آمریکا در منطقه خلیج فارس تاکنون صحبتی نکرده است. لذا تصور بر این است که به رغم پایان دادن به حضور  نظامیان آمریکایی درعراق در آینده نزدیک و نیز برخی کاهش ها در زمینه  تجهیزات و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه، اما واشنگتن هم چنان در خلیج فارس حضور نظامی خود را حفظ نماید.

"لوید آستین" قبل از سفر خود به خلیج فارس گفت که متمرکز ماندن بر تهدیدهای تروریستی به معنای اقدام‌های حداکثری علیه «هرگونه تهدید نسبت به مردم آمریکا از سوی هر مکان جغرافیایی است، حتی اگر ایالات متحده تمرکز خود را برچالش‌های راهبردی از جانب چین قرار دهد.»

این موضع گیری به معنای قصد پنتاگون برای تداوم حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و نیز تداوم فعالیت پایگاه های آن در منطقه از جمله پایگاه های آمریکا در قطر، کویت  و امارات است.

با این حال این حضور نظامی نتوانسته امنیت شرکای واشنگتن به ویژه عربستان سعودی را در مقابل حملات موشکی و پهپادی یمنی ها تضمین نماید.

به رغم ابراز اطمینان های مقامات واشنگتن درباره تداوم پایبندی آمریکا به تعهدات امنیتی خود در قبال شرکا و متحدان منطقه ای اش در غرب آسیا به ویژه در خلیج فارس، اما واقعیت این است که ضربه سختی به اعتبار آمریکا پس از رسوایی خروج نظامی این کشور از افغانستان وارد شده است.

این امر، به تصویر آمریکا در جهان ضربه مهلکی وارد کرد و تردیدهایی را درباره جایگاه واشنگتن نزد هم پیمانانش برانگیخته است. تارنمای آمریکایی هیل در این زمینه نوشت: سقوط افغانستان در پی خروج آمریکا فاجعه ای است که می تواند عواقب تلخی برای اعتبار واشنگتن در صحنه جهانی به ویژه در مقابل روسیه و چین داشته باشد. با خروج مفتضانه و در واقع فرار آمریکا از افغانستان و اذعان بایدن به عدم تحقق اهداف مد نظر در این کشور جنگزده، تصویر ایالات متحده به عنوان یک قدرت جهانی معتبر که بتوان به وعده های آن اعتماد کرد، کاملا مخدوش شده است.

"هنری کیسینجر»" سیاستمدار آمریکایی می‌گوید: هیچ اقدام استراتژیک چشمگیری در آینده نزدیک در دسترس نیست تا به عنوان مثال با ایجاد تعهدات رسمی جدید در مناطق دیگر این شکست را جبران کند. سهل‌انگاری آمریکا در میان متحدان ناامیدی به وجود می‌آورد، دشمنان را دلگرم می‌کند و موجب سردرگمی ناظران می‌شود.

 

 

کلیدواژه