22 عقرب آخرین مهلت ثبت نام مهاجران افغانستانی برای اخذ ویزای اربعین
(last modified 1395-08-21T09:17:16+00:00 )
عقرب 21, 1395 13:47 Asia/Kabul
  • 22 عقرب آخرین مهلت ثبت نام مهاجران افغانستانی برای اخذ ویزای اربعین

مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوص اعزام زائران مهاجر افغانستانی به عراق برای اربعین گفت: به محض اینکه از ناحیه دفاتر کفالت اعلام شد افراد برای دریافت دفترچه و ویزا اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس،«محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، در نشست خبری که در مشهد برگزار شد جزئیات اعزام مهاجرین به عتبات عالیات، موکب مهاجرین در مرز شلمچه، بیمه سلامت و آخرین مهلت برای تمدید مدارک آمایش را تشریح کرد.

عجمی در مورد اعزام مهاجرین افغانستانی به عراق برای زیارت اربعین گفت: اعزام اتباع خارجی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، به دلیل اهمیت و جایگاهی که در بین اتباع خارجی در ولایت خراسان دارد باید بصورت دقیق اطلاع رسانی شود.

وی در خصوص اتباعی که مدارکشان غیرمعتبر شده، گفت: این امر ناشی از عدم اطلاع رسانی کافی بوده است به همین دلیل در مورد اعزام مهاجرین به کربلا هم باید اطلاع رسانی در زمان اجرای این طرح استمرار پیدا کند تا برای مهاجران از این بابت مشکلاتی بوجود نیاید.

عجمی ادامه داد: بر اساس تصمیمی که در وزارت کشور و ستاد اربعین وزارت کشور ایران گرفته شده است، از تاریخ دوم عقرب آغاز سال جاری ثبت نام مهاجرین دارای مدارک کارت آمایش، کارت هویت، گذرنامه اقامت موقت طرح خانواری و کسانی که پروانه اقامتی تبدیل وضعیتی دارند گذرنامه‌های اقامتی اغاز شده و تا ساعت 24  روز 22 آبان 95 فرصت دارند که به دفاتر کفالت اتباع مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از آغاز ثبت نام تا کنون حدود 20 هزار نفر از اتباع خارجی که در ولایت خراسان رضوی ساکن هستند از طرف دفاتر کفالت ثبت نام کرده‌اند.

عجمی تصریح کرد: دفاتر کفالت اسناد و مدارک لازم را برای صدور ویزا و دفترچه گذر موقت به سفارت عراق در تهران و به پلیس مهاجرت ارسال کرده‌اند.

وی در مورد صدور ویزا برای زائران اربعین گفت: از روز یکشنبه هفته آینده که ثبت‌نام به اتمام برسد دفترچه‌های زیارتی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت و دفاتر کفالت در قبال دریافت مدارک شناسایی افراد دفترچه‌ها را که ویزای عراق را دارد در اختیار افراد قرار خواهند داد.

عجمی تاکید کرد: من این توصیه را دارم که به محض اینکه از ناحیه دفاتر کفالت اعلام شد افراد برای دریافت دفترچه و ویزا اقدام کنند تا بتوانند قبل از ایام اربعین به عتبات عالیات اعزام شوند.

وی در مورد نحوه صدور ویزا افزود: ویزا به شکل گروهی صادر خواهد شد ولی برای هر یک از افراد گروه، یک نسخه از ویزا کپی برابر با اصل نیز داده خواهد شد تا برای خروج و مراجعت افرادی که می‌خواهند به شکل متفرقه سفر کنند مشکلی به بوجود نیاید.

عجمی یاد آور شد: مهاجران به هر شکلی که دوست دارند می‌توانند از طریق مرز شلمچه با قطار یا اتومبیل به صورت فردی یا گروهی مسافرت کنند و ما هیج اجباری برای نحوه سفر آنها نداریم.

مشاور والی خراسان رضوی در مورد نحوه اعزام مهاجرین در قالب کاروان گفت: چون ویزاها به شکل گروهی صادر می‌شود، افرادی که متقاضی رفتن به عتبات عالیات به شکل گروهی و در قالب کاروان می‌توانند با مراجعه به اداره اتباع ثبت نام کنند و افراد به شکل کاروانی در صورت تمایل اتباع به عراق اعزام شوند.

مدیر کل اتباع خراسان رضوی تاکید کرد: این کاروان‌ها می‌تواند در قالب 40 نفره، 20 نفر یا کمتر شکل بگیرد و افراد به صورت کاروانی به عتبات اعزام شوند.

تمام کاروان‌ها باید افراد را با کمترین هزینه تمام شده و بعد از تایید اداره کل امور اتباع به عراق اعزام کنند و زمانی که لیست خود را به اداره اتباع آوردند و بعد از تایید ما، لیست را به مرز شلمچه اعلام می‌کنیم  و آنجا تسهیلات ویژه‌ای را برای آنها در نظر می‌گیرند.

عجمی در مورد زائرانی که از افغانستان به کربلا اعزام می شوند نیز گفت: تا کنون حدود 12 هزار نفر از مرز زمینی «دوغارون» وارد ایران شده‌اند و نهادهای مختلف در پذیرایی از زائران سهم گرفته‌اند و تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.

وی یادآور شد: بسیار از زائران افغانستانی نیز از طریق فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد یا فرودگاه امام در تهران وارد ایران شده‌اند.

عجمی در مورد برپایی موکب مهاجرین افغانستانی در مرز شلمچه گفت: در ارتباط با پشتیبانی از اتباعی که قصد تشرف به عتبات عالیات را در ایام اربعین حسینی دارند، اداره کل امور اتباع خوزستان مسئول اداره موکب ها و پشتیبانی از اتباع خارجی تعیین شده و مدیر کل اتباع استان خراسان رضوی به عنوان مدیر و پشتیبان استان خوزستان در بحث اتباع خارجی برای برپایی موکب اعلام شده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا جلساتی برای هماهنگی بیشتر با نمایندگان مهاجرین در مشهد بر پا شده است و 2 روز قبل نیز نمایندگی از مشهد به شلمچه اعزام شده‌اند تا هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا ما جلساتی با مسئولین خیریه‌ها، تجار و مراکز فرهنگی اتباع برگزار کردیم و آنها را سازماندهی کردیم و نمایندگانی از اتباع را به خوزستان و مرز شلمچه فرستادیم تا از نزدیک بازدید و نحوه کمک‌های جمع آوری شده برای زائرین را سازماندهی کنند.

عجمی در مورد کمک‌های اعزامی برای موکب مهاجرین افغانستانی در مرز شلمچه افزود: دروز گذشته اولین کامیون کمک‌های مردمی از مشهد را به شلمچه فرستاده شد و  بقیه کمک‌ها را هم در روز های آینده ارسال می‌شود.

وی افزود: در همین راستا ما 3 محل را در مناطق مهاجر نشین مشهد، حسینیه هراتی‌ها، خیریه امام جواد(ع) و منطقه گلشهر را برای جمع آوری کمک‌های مردمی مهاجران در نظر گرفته‌ایم.

عجمی در مورد دفترچه‌های بیمه سلامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی نیز گفت: اتباع خارجی که دارای کارت آمایش یازدهم هستند تا پایان آبان/عقرب ماه فرصت دارند که خود را بیمه کنند.

وی افزود: این بیمه برای بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر که حدود 32 هزار نفر در ولایت خراسان رضوی هستند کاملا به صورت رایگان است و فقط مبلغ اندکی برای صدور دفترچه پرداخت می‌کنند.

عجمی تاکید کرد: مهاجران می‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت و با ارائه یک قطعه عکس، پس از 48 ساعت یا حداکثر 72 ساعت دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: دیگر اتباع 120 هزار نفری که کارت آمایش دارند ولی جز بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر نمی‌باشند باید هزینه بیمه را به مبلغ 190 هزار تومان بابت 5 ماه بیمه‌ای که دریافت می کنند پرداخت کنند.

عجمی در مورد تمدید مدارک مهاجرانی که تا کنون موفق به تمدید مدارک خود نشده‌اند نکاتی مهمی را یاد آور شد و گفت: از اوایل ماه تیر/سرطان تمدید مدارک آمایش مرحله 11 را شروع شده است و آخرین مهلتی که در نظر گرفته شده آخر مهر ماه سال جاری بود.

وی در ادامه افزود: از مجموع 150 هزار اتباع افغانستانی که در ولایت خراسان رضوی هستند 93 درصد مدرک اقامتی خود را تمدید کرده‌اند اما یک تعدادی از اتباع بودند که از آمایش 7 به بعد نتوانستند مدارک افامتی خودشان را بنا به دلایلی تمدید کنند.

وی افزود: وزارت کشور برای این گروه از اتباع خارجی یک فرصت دیگر داده است و  کسانی که از آمایش 7 به بعد نتوانسته اند مدارک خود را تمدید کنند، می توانند تا آخر آبان ماه سال جاری به دفاتر کفالت مراجعه و بعد از طی کردن مراحل قانونی مدارک آمایش مرحله 11 را دریافت کنند.

عجمی افزود: مهاجرین از زمان خروج از مرز به مدت 20 روز می توانند در عراق اقامت داشته باشند.

کلیدواژه