میزان 12, 1400 14:23 Asia/Kabul
  • سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران
    سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران

با ادامه تنش های جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از امضای توافقنامه صلح قره باغ ، مقام های دولت ایروان درصدد رایزنی هرچه بیشتر با کشورهای همسایه به منظور گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری برآمده اند.

تردیدی نیست که یکی از اهداف "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان از امضای توافقنامه صلح قره باغ با میانجیگری روسیه ، پایان دادن به مشکلات معیشتی مردم این کشور و ممانعت از مهاجرت جوانان ارمنی به کشورهای دیگر بوده است.

در عین حال ، در نزدیک به یکسال گذشته ، دولت پاشینیان تلاش زیادی به عمل آورده است تا با برقراری رابطه با جمهوری آذربایجان و ترکیه ، بخشی از خواسته های مردم ارمنستان و اهداف خود را محقق سازد. اما برگزاری رزمایش های مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در محدوده مرزهای ارمنستان، تردید مقام های دولت ایروان مبنی بر توطئه جدیدی علیه این کشور برانگیخته است.

این حقیقت را نباید نادیده گرفت که پس از درگیری های ماه آوریل سال 2016 میلادی ، مقام های ارمنستان برگزاری رزمایش های مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه را همواره مغایر با منافع ملی این کشور قلمداد می کرده است. به همین دلیل ، به نظر می رسد مقام های ارمنستان به جای تقویت رابطه با جمهوری آذربایجان و ترکیه ، به همکاری با ایران و روسیه ترغیب شده اند.

در این راستا ، "آرارات میرزویان" وزیر امور خارجه ارمنستان به منظور دیدار و گفتگو با مقام های ایران ، صبح امروز (دوشنبه ) وارد تهران شد. انجام گفتگوهای دوجانبه و رایزنی در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای در دستور کار سفر دو روزه وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران است. پیش ازاین کارشناسان ارمنی همکاری های تهران و ایروان بویژه در امور ترانزیت را حائز اهمیت قلمداد کرده بودند. به عنوان مثال ،
"گاگیک آقاجانیان" کارشناس امور اقتصادی و ترانزیتی و از مسوولان بخش حمل و نقل ارمنستان ، گفته است:   

"چشم انداز ترانزیت کالاهای این کشور از طریق جمهوری آذربایجان برای ارمنستان مفید نیست".

این کارشناس ارمنی در گفتگو با سایت ”آرم اینفو” با اشاره به اختلاف های تاریخی و ریشه ای ایروان و باکو ، تصریح کرد:

"در چنین شرایطی نمی توان به چشم انداز ترانزیت کالاهای ارمنی از طریق آذربایجان پس از راه اندازی تونل در حال ساخت در گرجستان به روسیه ، امیدوار بود و روی آن سرمایه گذاری کرد".

از اظهارات این کارشناس برجسته ارمنستان مشخص است که مقام های دولت ایروان به همکاری با تهران بویژه در امور ترانزیت حمل و نقل توجه ویژه دارند. دراین شرایط، باید گفت: برخورداری از روابط سازنده ایران و ارمنستان در سال های پس ازاستقلال این کشور در سال 1991 میلادی ، زمینه های تغییر رویکرد این کشور به سمت همکاری با ایران را بیش از پیش تقویت کرده است. در واقع ، رویکرد متعادل ایران در جریان مناقشه قره باغ بویژه در شرایطی که جمهوری آذربایجان و ترکیه مرزهای خود را به روی ارمنستان بسته بودند، زمینه های گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و ایروان را فراهم کرد.
ناگفته نماند که ایران و ارمنستان به همراه گرجستان، بلغارستان و یونان مذاکرات دوجانبه و چندجانیه ای را به منظور ایجاد کریدور حمل و نقل چند منظوره بین المللی در مسیر "خلیج فارس - دریای سیاه" - که ایران را از طریق ارمنستان ، گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل می‌کند - از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کرده‌اند. در این زمینه، برخی از متخصصان و کارشناسان امور حمل و نقل در ارمنستان بر این باورند که این کریدور ارتباطی در آینده می‌تواند از طریق ترانزیت دریایی ایران - چین به طرح "یک کمربند و یک جاده" متصل شود.

 این همکاری های دو و چند جانبه در شرایطی در حال تقویت و پیشروی است که "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان ، با اتکا به وعده های رژیم صهیونیستی و با همدستی برخی از دولتمردان ترکیه، قصد دارد از توافقی که بعد از جنگ دوم قره باغ با ارمنستان به عمل اورده است، به منظور تغییر نقشه های ژئوپلیتیکی منطقه قفقاز جنوبی سوءاستفاده کند. مقام های دولت الهام علی اف به خیال خودشان، تلاش می کنند تا ایران را از حق همجواری با ارمنستان محروم کنند.

درحالی که دو کشور همسایه در راستای روابط گرم و صمیمی ، به منظور ناکارآمد کردن توطئه های دشمنان ملت های مستقل ، به تقویت همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها اقدام می کنند. سفر جاری وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران و دیدار با مقام های تهران در همین راستا قابل ارزیابی است.

کلیدواژه