روسیه نگران حضور داعش در مرزهای تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه است
(last modified 1400-07-14T14:03:00+00:00 )
میزان 14, 1400 18:33 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: روسیه یکی از کشورهای است که انتظارات آن از طالبان برآورده نشده است چون که طالبان به روسیه قول داده بودند که هم به گذشته بازنمی گردند و هم مرزهای کشورهای آسیای میانه از سوی داعش تهدید نخواهد شد ولی در حال حاضر روسیه نگران است که از طرف داعش مورد تهدید واقع شود.

سید قاسمم مظفری کارشناس افغان و آگاه امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: توقع جامعه جهانی بخصوص کشورهای همسایه از طالبان خیلی رضایت بخش نیست چرا که طالبان وعده داده بودند که به نظام امارت بازنخواهند گشت ولی این گروه بر خلاف آنچه گفته بودند دوباره نظام امارت را احیا کردند و در حال حاضر کشورهای همسایه و جهان به دیده تردید به عملکرد طالبان نگاه می کنند.

وی افزود: کشورهای جهان، منطقه و همسایه افغانستان خواهان یک حکومت فراگیر و مشارکت همه اقوام در افغانستان هستند و تاکید دارند که باید همه در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند.

این کارشنا افغان اظهار داشت: حکومت تک قومی در افغانستان باعث نگرانی همه کشورها است و حتی پاکستان هم که از همپیمانان طالبان محسوب می شود این گروه را تا هنوز به رسمیت نشناخته است و البته پاکستان در پشت پرده تلاش دارد تا کشورهای جهان و همسایه های افغانستان طالبان را به رسمیت بشناسند.

مظفری در مورد مواضع روسیه در قبال طالبان گفت: طالبان به روسیه قول های داده بودند که به گذشته بازنمی گردند و از طرفی تهدید تاجیکستان از سوی طالبان واکنش روسیه را در پی داشت چرا که تاجیکستان از همپیمانان روسیه محسوب می شود و روس ها نمی گذارند که این کشور مورد تهدید قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: روسیه یکی از کشورهای است که انتظارات آن از طالبان برآورده نشده است چرا که طالبان قول داده بودند که مرزهای کشورهای آسیای میانه از سوی داعش تهدید نخواهد شد ولی در حال حاضر روسیه آن انتظاری را که از طالبان داشت برآورده نشده است و نگران است که از طرف داعش مورد تهدید واقع شود.

 

لازم به ذکر است که به تازگی مقام‌های روسیه از افزایش تنش میان طالبان و تاجیکستان ابراز نگرانی کرده اند و می‌گویند کابل و دوشنبه باید برای حل تنش‌ها در مرز تاجیکستان و افغانستان راه‌حلی قابل قبول جستجو کنند.

طالبان به اظهارات امام‌علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان که خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شده بود، واکنشی تند نشان دادند.

ملا عبدالغنی برادر معاون اول رییس دولت طالبان گفته‌است: تاجیکستان در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند و طالبان به کشورهای همسایه اجازه نخواهد داد که در افغانستان درگیری فرقه‌ای و قومی به راه‌اندازند.

رییس جمهوری تاجیکستان بر تشکیل دولت فراگیر با حضور گسترده تاجیک‌ها تاکید دارد.

 

کلیدواژه