داعش نمی تواند با انفجار در مساجد میان شیعه و سنی در افغانستان اختلاف ایجاد کند
(last modified 1400-07-17T11:02:25+00:00 )
میزان 17, 1400 15:32 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: قرن ها متمادی شیعه و سنی در افغانستان در کنار همدیگر مسالمت آمیز زندگی کرده اند و داعش نمی تواند در این کشور با انفجار در مساجد باعث اختلاف میان شیعه و سنی شود.

محمد صالح سلجوقی کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: داعش در افغانستان حضور دارد و اگر نمی داشت چنین حوادثی در حوزه شرق و دیگر مناطق افغانستان اتفاق نمی افتاد و این گونه حوادث در گذشته هم که آمریکا هم حضور داشت انجام می شد و حالا با توجه به ضعف سیستم های امنیتی امکان تکرار چنین حوادث خونینی به مراتب بیشتر است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت در افغانستان بهتر از گذشته نیست چون دیگر آن سیستم قوی استخباراتی وجود ندارد و طالبان هم نباید مدعی باشند که هیچ گونه تهدید امنیتی در افغانستان وجود ندارد چون که گروه های افراطی هستند که نگاه ان ها به دین با نگاه طالبان تفاوت دارد و داعش به دنبال خلافت اسلامی در منطقه است.

سلجوقی بیان داشت: با توجه به فضای شکل گرفته در افغانستان و ضعف سیستم های امنیتی به احتمال زیاد ما شاهد افزایش حملات خونین داعش خواهیم بود.

این کارشناس افغان تصریح کرد: اگر یک دولت با ثبات در افغانستان شکل بگیرد و به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی، محدودیت و آزادی بین نیز رعایت شود و مردم نظام را در همراهی با خود احساس کنند به یقین باعث تقویت امنیت و در نتیجه کاهش حملات انتحاری به وسلیه داعش خواهد شد.

نماینده سابق مجلس افغانستان در ادامه به وحدت شیعه و سنی در این کشور اشاره کرد و افزود: با نگاهی افراطی که داعش دارد و دیگر مذاهب را قبول نمی کند، این گروه افراطی نمی تواند در افغانستان از پایگاه برخوردار شود چون که قرن ها متمادی شیعه و سنی در افغانستان در کنار همدیگر مسالمت آمیز زندگی کرده اند.

لازم به یادآوری است که ظهر دیروز همزمان با اقامه نماز جمعه، انفجاری شدیدی در مسجد جامع سیدآباد در بندر خان آباد قندوز به وقوع پیوست.

گروه تروریستی داعش اعلام کرده که عامل این حمله انتحاری فردی به نام «محمد الایغوری» بوده است. بیش از 200نمازگزار در این حمله شهید و مجروح شده اند

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان ضمن محکوم کردن این حمله انتخاری گفت: ظهر دیروز جمعه در مسجد شیعیان منطقه خان آباد در  ولایت قندوز یک تروریست  بمب همراه  خود را در میان نمازگزاران  منفجر کرد که بر اثر آن دهها نفر کشته و زخمی شدند .

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با محکوم کردن این واقعه تروریستی با خانواده قربانیان این رویداد تلخ ابراز همدردی کرد و بهبودی مجروحان را از درگاه الهی خواستار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: اقدامات تروریستی در هر شکل و از سوی هر طرفی محکوم است.

 

کلیدواژه