میزان 20, 1400 15:37 Asia/Kabul
  • افشای فساد گسترده در پروژه های آمریکایی بازسازی افغانستان
    افشای فساد گسترده در پروژه های آمریکایی بازسازی افغانستان

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به افشای فساد گسترده در پروژه های بازسازی افغانستان در دوره اشغال این کشور توسط آمریکا پرداخت.

دراین گزارش، موارد متعددی ذکر شده که از جمله می توان به نیم میلیارد دلار هزینه برای ناوگان هواپیماهایی که حدود یک سال پرواز کردند؛ یک هتل 85 میلیون دلاری بزرگ که هرگز افتتاح نشد؛ سفارش یونیفورم‌های استتار ویژه برای ارتش افغانستان با طرح خاص که 28 میلیون دلار به هزینه‌ ها افزود و ساخت یک مرکز درمانی در دریای مدیترانه بدون هیچ ارتباطی با افغانستان، اشاره کرد.

البته این صرفا بخشی از فهرست اسراف، تقلب و سوء استفاده در اقدامات به اصطلاح بازسازی آمریکا در افغانستان است که بیش از 145 میلیارد دلار طی بیش از 20 سال هزینه داشت و توسط بازرس کل ایالات متحده درباره این جنگ تهیه شده است. با توجه به حساسیت ها درباره بحث بازسازی افغانستان، کنگره آمریکا در سال 2008 نهاد نظارتی «بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان »یا «سیگار» را ایجاد کرد.

آمریکا که در پایان اوت 2021 از افغانستان خارج شد، مدعی است درطول 20 سال گذشته میلیاردها دلار صرف بازسازی افغانستان کرده است، اما اکنون مشخص شده که بخش عظیمی از این پول هدر رفته است. بر اساس گزارشی که «سیگار» در مارس 2021 منتشر کرد، آمریکا میلیارد‌ها دلار را در افغانستان برای ساختمان‌ها و خودرو‌هایی هدر داده است که یا رها شده اند یا از بین رفته اند. در این گزارش با بررسی هفت میلیارد و هشتصد میلیون دلار هزینه در افغانستان اعلام شده که فقط ساختمان‌ها و وسایل نقلیه به ارزش 343 میلیون دلار در شرایط خوبی نگهداری شدند. «جان سوپکو» بازرس کل ویژه آمریکا می گوید: این واقعیت که بسیاری از دارایی‌های سرمایه‌ ای استفاده نشده، خراب یا به حال خود رها شده اند، باید عامل اصلی نگرانی آژانس‌های تأمین مالی این پروژه‌ها باشد.

سیگار در گزارش های خود طی سال های گذشته نیز بر وجود اختلاس و حیف و میل میلیون ها دلار بودجه های دولتی آمریکا مانند وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، وزرات خارجه و همچنین، در جریان فعالیت های ناتو در افغانستان تاکید کرده بود. در گزارش اکتبر 2020 «سیگار» در باره بازسازی افغانستان موارد شگفت آوری افشا شد. کنگره تا آن زمان برای بازسازی افغانستان از سال 2002 مبلغ 134 میلیارد دلار اختصاص داده بود، با این حال «سیگار» صرفا قادر به بررسی 63 میلیارد دلار از آن بود و سرنوشت بقیه این پول ها مشخص نشد.این نهاد نظارتی به این نتیجه رسید که 19 میلیارد دلار به دلیل اسراف، تقلب و سوءاستفاده هدر رفته بود.

جدای از سو مدیریت، فساد و اسراف از جانب نهادها و پیمانکاران آمریکایی وغربی در موضوع بازسازی افغانستان، وجود فساد مالی و اداری ساختاری و نابسامانی های متعدد در این کشور باعث شد تا منابع مالی مربوط به بازسازی از میان برود؛ بدون این که این پول ها بتواند در مسیر بهبود زندگی مردم افغانستان موثر واقع شود.

در واقع حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان حاصلی جز کشتار مردم این کشور ، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر برای این کشور جنگزده به همراه نداشت. «جیمز دابینز» تحلیلگر موسسه رند می گوید: اگرچه انتقادهای زیادی به سیاست خروج آمریکا از افغانستان وارد است، اما بسیاری هستند که باور دارند دخالت ایالات متحده در افغانستان از همان ابتدا اشتباه و محکوم به نابودی بود.

افشاگری مجدد اداره «سیگار» از حیف و میل هزینه‌های بازسازی افغانستان

کلیدواژه