میزان 28, 1400 15:06 Asia/Kabul
  • تحولات افغانستان و برگزاری همزمان سه رزمایش در تاجیکستان
    تحولات افغانستان و برگزاری همزمان سه رزمایش در تاجیکستان

با وجود رایزنی های مقام های ارشد دولت موقت طالبان با کشورهای همسایه افغانستان به منظور جلب اعتماد برای حکومت داری این گروه ، به نظر می رسد که رهبران طالبان تاکنون نتوانسته اند اهداف خود را محقق سازند.

به گزارش رادیو دری؛ یکی از مهمترین دلایل بی اعتمادی کشورهای همسایه افغانستان ، انجام رزمایش های پی در پی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی ، رزمایش های مشترک تاجیکستان و ازبکستان با چین و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آسیای مرکزی است. در همین راستا ، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به رهبری روسیه (CSTO) ، سه رزمایش هم زمان شش روزه را از روز ۱۸ الی ۲۳ اکتبر در تاجیکستان در دستورکار قرار داده است. هدف از برگزاری این رزمایش با عنوان "گرانیتسا-۲۰۲۱" ، شرایط کنونی افغانستان و مقابله با تهدیدهای بالقوه ناشی از این کشور اعلام شده است. در واقع ، این رزمایش که از روز دوشنبه گذشته آغاز شده است تا روز شنبه آینده ادامه خواهد داشت.  رزمایش "گرانیتسا-۲۰۲۱" در سه مرحله برگزار می شود و شامل عملیات مشترک نیروهای روسیه، ازبکستان و تاجیکستان برای نابودی گروه های تروریستی، نابودی تروریست های نفوذ کرده به خاک تاجیکستان و تمرین برای محافظت و دفاع از مرز تاجیکستان و افغانستان است. 

در این رزمایش ها و مجموعه عملیات نظامی - که در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و افغانستان انجام می شود - توان رزمی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به منظور مقابله با حملات تروریستی احتمالی ناشی از تحولات داخلی افغانستان ارزیابی می شود. بیش از پنج هزار نیروی نظامی که بیشتر از نیمی از آن ها روس هستند ، در رزمایش جاری حضور دارند.

این واقعیت را نباید نادیده گرفت که گروه طالبان بعد از به دست گرفتن قدرت کامل در افغانستان مجموعه نیروهای مسلح این کشور را تحت کنترل خود در آورده است. این نیروها از جمله شامل 7 سپاه ارتش ، 14 تیپ ، واحدهای ویژه و 200 هزار سرباز آموزش دیده و مسلح هستند که بدون جنگ با طالبان ، خود را به شبه نظامیان این گروه ، تسلیم کردند. به همین دلیل ، بسیاری از کارشناسان می گویند: گروه طالبان قدرت را در افغانستان به دست نگرفتند، بلکه قدرت به آن ها واگذار شده است.آن قدر سریع که حتی دولت آمریکا نیز موفق به بیرون بردن تجهیزات نظامی خود از این کشور نشد.

در عین حال ، این واقعیت را نباید نادیده گرفت که اقدام آمریکا و متحدین این کشور در زمینه خروج فوری از افغانستان و تقدیم تسلیحات نظامی پیشرفته خود به گروه طالبان ، ممکن است به زودی زمینه های بهره گیری از این تجهیزات توسط طالبان را فراهم کند. به همین دلیل است که اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی مدام به برگزاری رزمایش در جمهوری های آسیای مرکزی اقدام می کنند. در ارتباط با برگزاری رزمایش شش روزه در تاجیکستان، "هایک ناهاپتیان" کارشناس نظامی معتقد است:

“هدف اصلی از برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت دسته جمعی مقابله با مخاطرات احتمالی و آماده سازی در صورت حمله افغانستان به تاجیکستان است.”

در یک جمعبندی کلی از برگزاری رزمایش سه مرحله ای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در تاجیکستان ، باید گفت: به رغم گمانه زنی های دولت موقت طالبان با کشورهای منطقه ، رهبران این گروه تاکنون نتوانسته اند اعتماد کشورهای همسایه افغانستان را جلب کنند. ضمن آن که ناامنی های هفته های اخیر در استان های مختلف افغانستان ، بر بی اعتمادی کشورهای منطقه بیش از پیش افزوده است. سازمان پیمان امنیت دسته جمعی ، یک نهاد امنیتی منطقه ای شامل ۶ کشور  روسیه ، تاجیکستان ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان و قرقیزستان است که نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی در نشستی در تاشکند تاسیس شد. با وجود این ، عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ میلادی به حالت تعلیق در آمد. اما پس از آن در سال ۲۰۰۶ میلادی به عضویت دوباره این سازمان درآمد. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز دولت ازبکستان با اعلام این که دیدگاه هایش از سوی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی نادیده گرفته می شود، بار دیگر به عضویت خود در این سازمان پایان داده است.

کلیدواژه