میزان 29, 1400 17:41 Asia/Kabul
  • درمان مجروحان انفجار تروریستی مسجد جامع قندهار در تهران
    درمان مجروحان انفجار تروریستی مسجد جامع قندهار در تهران

شماری از شیعیانی که در حمله گروه تروریستی داعش به مسجد جامع فاطمیه در ولایت قندهار به شدت مجروح شده‌ بودند با همکاری و هماهنگی سفارت ایران در کابل و حکومت طالبان برای مداوا به تهران منتقل و در بیمارستان بقیة الله الاعظم (عج) بستری شدند.

به گزارش رادیو دری،  دکتر پیراستار پزشک معالج بخش اورژانس در گفت وگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه مجروحان بلافاصله پس از انتقال مورد مداوا قرار گرفتند گفت: وضعیت عمومی مجروحان بهبود یافته و تنها دو تن از آنها که حال شان وخیم است در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

حسینی نماینده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به مجروحان انفجار تروریستی مسجد جامع قندهار نیز که برای عیادت از این افراد به بیمارستان بقیت الله الاعظم آمده بود گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به قربانیان این حادثه تروریستی یک تیم پزشکی و محموله ای از کمک های بشردوستانه را با دو هواپیما به ولایت قندهار اعزام کرد تا به روند معالجه مجروحان در ولایت قندهار کمک و نیز روند انتقال شماری از آنها را تسهیل کند.

وی افزود تا کنون در مجموع 26 نفر از مجروحان حادثه تروریستی مسجد جامع فاطمیه قندهار با هواپیما به تهران منتقل شدند و در یکی از پیشرفته ترین بیمارستان های تهران تحت درمان قرار گرفتند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به مجروحان اضافه کرد که شماری از مجروحان نیز قرار است از طریق مرزهای زمینی به مراکز درمانی در زاهدان و در مشهد منتقل شوند.

26 نفر از مجروحان حادثه تروریستی قندهار در یکی از پیشرفته ترین بیمارستان های تهران تحت درمان قرار گرفتند
26 نفر از مجروحان حادثه تروریستی قندهار در یکی از پیشرفته ترین بیمارستان های تهران تحت درمان قرار گرفتند

حسینی گفت: مداوای مجروحان این حادثه تروریستی در بیمارستان های جمهوری اسلامی ایران به صورت رایگان است و به خانواده های شهدا و مجروحان نیز کمک های بشر دوستانه صورت گرفته است.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز هنگام عیادت از مجروحان این حادثه در بیمارستان تهران با اشاره به افزایش حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان تصریح کرد: متاسفانه با وجود خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان اما استعمار جهانی در تبانی با گروه های تروریستی در صدد ایجاد ناامنی و تفرقه در این کشور هستند.

وی با بیان اینکه حملات داعش در راستای تضعیف حکومت طالبان، برهم زدن امنیت و ایجاد نفاق بین مردم این کشور صورت می گیرد  اظهار کرد: ملت مسلمان افغانستان در مقابله با توطئه های آمریکا اتحاد و همدلی بی نظیری به نمایش گذاشته و نشان داده است که تفرقه مذهبی در بین مردم این کشور جایگاهی ندارد.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: امریکا با حمایت از جریان های تکفیری در افغانستان تلاش می کند که حکومت نو پای این کشور را به چالش بکشد و بین برادران اهل تشیع و تسنن که همواره در کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی کرده اند درگیری و تفرقه مذهبی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه گروه تروریستی داعش دشمن همه مسلمانان است تصریح کرد: داعش در کابل نیز برادران اهل تسنن ما را هدف قرار داده است که جمهوری اسلامی ایران در کنار ابراز همدردی در راستای کمک با قربانیان حوادث تروریستی چه سنی و چه شیعه اقدام کرده است.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهارداشت خوشبختانه مسئولین اهل تشیع و مسئولین اهل تسنن کشور دوست و برادر ما متوجه لزوم مدیریت این مساله هستند.

عطاجان عزیزی نماینده حکومت افغانستان در امور رسیدگی به مجروحین حادثه تروریستی قندهار نیز در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما تصریح کرد که پس از انفجار تروریستی در مسجد جامع قندهار تمام بیمارستان های این شهر برای رسیدگی به مجروحان همکاری کردند و برادران اهل تسنن نیز برای اهدای خون و کمک به مجروحین به بیمارستان ها مراجع کردند.

وی اضافه کرد که پس از روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان در ماهای اخیر 9 حمله از سوی داعش صورت گرفته که دو حمله آن به شیعیان و مابقی آن به اهل تسنن بوده و این در حالی است که اهل تشیع و تسنن همواره برادرانه در کنار یکدیگر در افغانستان زندگی کرده اند و تفرقه مذهبی جایگاهی در این کشور ندارد.

یک تن از مجروحان حمله تروریستی به مسجد جامع فاطمیه در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما ضمن قدردانی از کمک و همکاری مسوولان جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها نیز با سر مشق قرار دادن روابط بردارانه ایران و افغانستان برای همکاری با این کشور گام بردارند.

جمعه گذشته دست‌کم وقوع دو انفجار در «امام بارگاه فاطمیه» مسجد جامع شیعیان قندهار در حوزه اول امنیتی این شهر در جنوب افغانستان دهها شهید و  زخمی به‌جا گذاشت.

گروه تروریستی داعش مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

پیش از این نیز مجروحان حمله تروریستی به مسجد شیعیان در ولایت قندوز نیز برای مداوا به ایران منتقل شده بودند.

کلیدواژه