تامین منافع کشورهایی مانند روسیه و چین و اطمینان از حفظ امنیت مرزها، از اهداف برگزاری نشست مسکو بود
(last modified 1400-08-01T10:25:51+00:00 )
عقرب 01, 1400 14:55 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: هدف اصلی روسیه از برگزاری کنفرانس در مورد افغانستان تامین منافع خودش و هدف طالبان از شرکت در آن درخواست رسمی از کشورها برای به رسمیت شناسی حکومت این گروه بود.

عبدالصمد مشتاق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نشست مسکو در مورد افغانستان که با حضور مقامات بلندپایه چندین کشور و مقامات طالبان برگزار شد از نشست های مهم بین المللی در مورد افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور بود.

این استاد دانشگاه در کابل افزود: هدف اصلی طالبان در این نشست تلاش برای به رسمیت شناسی حکومت شان بود و به صراحت هم اعلام کردند که خواستار به رسمیت شناسی خود از سوی کشورهای جهان هستند، با لحن تضرع آمیز هم این موضوع را بیان کرده و گفتند حاضرند هر نوع نگرانی کشورها را در این زمینه رفع کنند و شرایط آن ها را هم برای این موضوع بپذیرند.

وی عنوان کرد: روسیه هم که میزبانی این نشست را بر عهده داشت تلاش کرد در سطح بین المللی مدیریت سران نظام سیاسی آینده افغانستان یعنی طالبان را به دست بگیرد و نگذارد که بار دیگر طالبان به عنوان یک جریان سیاسی و یا کسانی که کنترل افغانستان را در گنترل دارند در اختیار امریکا و سایر غربی ها قرار بگیرد چنانکه چین و پاکستان هم چنین هدفی دارند.

مشتاق در مورد دلایل انصراف امریکا از حضور در این نشست هم گفت: امریکایی ها کم کم از طالبان ناامید می شوند زیرا دیگر بر اساس خواسته های امریکایی ها عمل نمی کنند. امریکایی ها طالبان را تقویت و تجهیز کردند، امکانات در اختیارشان قرار دادند و در نشست های دوحه امتیازات بیش از حد به آن ها دادند و فکر می کردند که همیشه می توانند آنان را در کنترل داشته باشند و این گروه را به عنوان آلترناتیوی برای نظام قبلی افغانستان در نظر گرفته بودند اما انتظارات امریکا از سوی طالبان برآورده نشد و بیشتر به روسیه و چین تمایل پیدا کردند که رقبای امریکا به حساب می آیند.

این کارشناس سیاسی گفت: از اینرو امریکا به دنبال مجازات طالبان است و نه تنها در نشست مسکو شرکت نکرد بلکه در تلاش است محدودیت های بیشتری علیه این گروه اعمال کند چنانکه به فکر به رسمیت شناسی طالبان نیست و دارایی های افغانستان را مسدود نگه داشته زیرا بر این تصور است که می تواند با اعمال این محدودیت ها طالبان را بر اساس خواسته های خود مدیریت کند.

به گفته این کارشناس سیاسی روسیه و چین هم اهداف خاص خود را دارند، منافع ملی برایشان مهم است و می خواهند طالبان را تحت کنترل داشته باشند تا از مرزهای خود نیز اطمینان خاطر داشته باشند و حداقل طالبان به عنوان یک نیروی مزاحم و تهدید کننده برای آنان نباشد.

مشتاق در مورد مساله به رسمیت شناسی طالبان هم گفت: به نظر نمی رسد که کشورهای جهان به این زودی ها طالبان را به رسمیت بشناسند مگر اینکه طالبان شرایط دنیا را در این زمینه بپذیرند که این شرایط هم بیشتر شامل شکل دهی یک حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت ها، ارزش های مدنی و آموزش و پرورش است و تا زمانی که طالبان در برابر این خواسته ها تمکین نکنند به نظر نمی رسد که دنیا این ریسک را بکند و طالبان را با وضعیت فعلی به رسمیت بشناسد.

وی اضافه کرد: اما در بحث به رسمیت شناسی طالبان برخی کشورها از ابزارهایی استفاده می کنند که ضرر آن بیشتر به مردم افغانستان می رسد و شرایط زندگی را برای آن ها دشوار تر می کند که مسدود کردن دارایی های افغانستان از جمله آن ها است.

 

کلیدواژه