عقرب 01, 1400 20:02 Asia/Kabul
  • تاکید پاکستان بر توافق نکردن با آمریکا برای عملیات در افغانستان
    تاکید پاکستان بر توافق نکردن با آمریکا برای عملیات در افغانستان

پاکستان گزارش رسانه ها مربوط به توافق با آمریکا برای انجام عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان را رد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ «عاصم افتخار» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان  اعلام کرد: هیچ توافقی با واشنگتن برای استفاده از حریم هوایی پاکستان به منظور انجام عملیات در افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که پیش از این شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد، دولت آمریکا درحال گفتگو با مقامات پاکستان برای در اختیار گرفتن پایگاه های هوایی این کشور به منظور گشت زنی و جمع آوری اطلاعات نظامی در افغانستان است.

پیش از این عمران خان نخست وزیر پاکستان سابقه روابط با آمریکا در دو دهه گذشته را وحشتناک و فاجعه بار توصیف کرد و گفت: پاکستان به عنوان متحد آمریکا بارها هدف حملات پهپادی قرار گرفت و همزمان مشارکت در افغانستان نیز به ضرر ما تمام شد.

مسئله واگذاری پایگاه هوایی به ارتش آمریکا در پاکستان از جمله مسائلی است که پس از خروج آمریکا از افغانستان در برخی محافل سیاسی و رسانه ای در منطقه مطرح شد که البته مقامات سیاسی و نظامی اسلام آباد آنرا رد کردند.

پس از اعلام تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از افغانستان تا سپتامبر 2021 ،گمانه های مختلفی  درباره برنامه کاخ سفید برای ساخت و یا در اختیار گرفتن پایگاه نظامی در پاکستان مطرح شد.

شماری از مقامات سیاسی و نظامی آمریکا بدون اشاره به نام پاکستان تاکید کردند برای نظارت بر افغانستان باید بخشی از نیروهای آمریکایی در پایگاهی در مجاورت افغانستان مستقر شوند که  بیش از همه کشورهای همسایه افغانستان، این پاکستان بود که به دلایل مختلف درصدر احتمال ها برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی مطرح بود. 

به خصوص آنکه پیش از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، گزارش هایی درباره انتقال بخشی از تجهیزات نظامی و ادوات جنگی نیروهای آمریکا به پاکستان منتشر شده بود. 

مسئله بازگشت دوباره آمریکا به پاکستان با اهداف نظامی و اطلاعاتی به دلیل سوابق منفی و مخرب آن در بین مردم این کشور از چنان حساسیتی برخوردار است به محض انتشار اخبار یا گزارش هایی درباره حضور مجدد آمریکا در پاکستان، به سرعت مقامات این کشور آن را تکذیب می کنند تا از هر گونه اعتراض و تنش اجتماعی در این زمینه جلوگیری کنند.   

آمریکا حدود 9 سال پیش مجبور شد آخرین پایگاه نظامی خود در پاکستان را به این کشور تحویل دهد که این مسئله یکی از مطالبات اصلی مردم پاکستان از مقامات این کشور در تنظیم روابط با واشنگتن بود.

در شرایطی که از حدود سه ماه گذشته تاکنون دیدارهایی بین مقامات ارشد سیاسی و اطلاعاتی واشنگتن و اسلام آباد درباره تحولات افغانستان صورت گرفته است بار دیگر گمانه هایی در خصوص استفاده آمریکا از خاک پاکستان برای انجام عملیات نظامی و اطلاعاتی در افغانستان مطرح شده است که در کانون توجه رسانه ها نیز قرار گرفته است.   

این احتمال مطرح است پاکستان برای جلب حمایت های سیاسی کاخ سفید به خصوص در عرصه رقابت های منطقه ای با هند و همچنین برخورداری از کمک های مالی و نظامی آمریکا، در توافقی پنهانی با این کشور،امکان استفاده از خاک خود برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا جهت اقدامات جاسوسی در افغانستان را فراهم کرده است که این مسئله می تواند برای دولت عمران خان چالش برانگیز باشد.

کلیدواژه