عقرب 02, 1400 15:44 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب برضرروت تبیین اهمیت وحدت در جهان اسلام
    تاکید رهبر معظم انقلاب برضرروت تبیین اهمیت وحدت در جهان اسلام

حضرت آیت الله خامنه ای ،رهبر معظم انقلاب ؛در خجسته سالروز ولادت با سعادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، در دیدارجمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تصریح کردند: وحدت اسلامی یک امر اصولی و فریضه قرآنی است و تحقق هدف والای ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد شیعه و سنّی ممکن نیست.

ایشان  در بخشی ار بیاناتشان «ادای حق جامعیت اسلام» و «اتحاد مسلمین» را دو مورد از مهمترین وظایف امروز امت اسلامی دانستند .

وحدت در واقع یک تکیه گاه محکم  برای امت اسلام است که  منافع فراوانی از آن برای امت اسلامی مورد انتظار است؛ اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند، امروز  بسیاری از کشورها از اهمیت و کارکردهای وحدت غافلند . درحالیکه وحدت ازمبانی اقتدار جهان اسلام ونیازی ضروری  برای رهایی ازمشکلات و غلبه بر توطئه ها دشمنان است .

رویکرد به وحدت  در جهان اسلام از این دید گاه بردو هدف مهم تاکید دارد :

هدف نخست،  صیانت از هویت‌ وارزش های دین اسلام و تاثیر آن بر اعتلای کشورهای  اسلامی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی  است.

هدف دوم، نشر اندیشه های مترقی و رهایی بخش اسلام است که باعث تقویت جریان مقاومت در مقابل توطئه های دشمنان اسلام ومانع از سلطه استکباری می شود  .

تاریخ اسلام متاسفانه گویای این واقعیت است که برخی  جریان های انحرافی دینی و سیاسی موجب  تضعیف وحدت اسلامی و ایجاد جدایی و تفرقه در میان  امت اسلام شده است .در عصر حاضر نیز به گونه ای دیگر شاهد تکرار این غفلت و خطاها از سوی  سران برخی کشورهای اسلامی هستیم  که به جای تکیه بر وحدت ، دست دوستی به سوی دشمنان اسلام دراز کرده اند.

رهبرمعظم انقلاب در همین خصوص ، اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را گناه و خطایی بزرگ خواندند و افزودند: این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند و خطای بزرگ خود را جبران کنند.

وضعیت کنونی جهان اسلام  نشان دهنده این واقعیت است که نبود وحدت می تواند تا چه اندازه مسلمانان  را گرفتار در مشکلات کند .در حالیکه علاج بسیاری از مشکلات و گرفتاری های جهان اسلام در رویکرد به اتحاد اسلامی است .

رهبر انقلاب در بیان این نکته نیز با اشاره به تلاش‌های آمریکا و عوامل دست‌آموز آن برای ایجاد فتنه در هر جای دنیای اسلامی، علت تأکیدهای مکرر بر مسئله وحدت را فاصله زیاد بین مذاهب و تلاش‌های جدی دشمنان برای افزایش فاصله‌ها خواندند و گفتند: امروز کلمه شیعه و سنّی در ادبیات سیاسی آمریکایی‌ها هم وارد شده در حالی‌که آنها با اصل اسلام مخالف و دشمن هستند.

ایشان خاطرنشان کردند: انفجارهای تأسف‌بار و گریه‌آور اخیر در مساجد افغانستان علیه مردم مسلمان و نمازگزار از جمله همین حوادث است که به دست داعش انجام شد و آمریکایی‌ها صراحتاً بیان کرده بودند ما داعش را ایجاد کردیم.
یکی دیگر  ازرنج های بزرگی  که بیش از نیم قرن است بر جهان اسلام سایه انداخته ، ادامه اشغال فلسطین درسایه نبود وحدت اسلامی است که در رأس همه‌ی مسائل سیاسی جهان اسلام با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.اهمیت این موضوع به اندازه ای است که رهبر انقلاب آنرا شاخص اصلی برای اتحاد مسلمانان دانستند و تاکید کردند؛  هر چه جدیت بیشتری برای احیاء حقوق فلسطینیان به خرج داده شود، اتحاد اسلامی بیشترتقویت می‌شود.
مسئله در همین نکته است که نیازقطعی  امروز جهان اسلام در این شرایط حساس وسرنوشت ساز  افزایش آگاهی و بینش سیاسی نسبت به اهمیت اتحاد جهان اسلام است .

سخنان رهبر معظم انقلاب  در این باره  روشنگرانه  و راهگشاست و در عین حال یادآوراین نکته است که نخبگان  سیاسی واندیشمندان  جهان اسلام  در این زمینه  وظیفه ای سنگین تری برعهده دارند .

 

کلیدواژه