عقرب 03, 1400 20:21 Asia/Kabul
  • درخواست دولت طالبان از جامعه جهانی
    درخواست دولت طالبان از جامعه جهانی

سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان ضمن استقبال از مواضع رئیس جمهور روسیه گفت: جهان در تعامل با حاکمیت جدید افغانستان تجدید نظر کند.

«عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین از مواضع اخیر رئیس جمهوری روسیه مبنی بر خارج کردن نام رهبران این گروه  از فهرست سیاه استقبال کرد. وی تاکید کرد، جهان باید در تعامل با دولت طالبان در افغانستان تجدید نظر کند.

بلخی اظهارداشت، حالا که فصل جنگ در افغانستان تمام شده است، جهان نیز در روابط خود با طالبان تغییر مثبت ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان تصریح کرد که طالبان خواستار روابط نیک با تمام کشورهای جهان است. رئیس جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود که  کشورش احتمالا به‌زودی طالبان را از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی خارج می‌کند.

درخواست سخنگوی وزارت خارجه طالبان از جامعه جهانی برای بازنگری در سیاست تعامل خود با این گروه ،ناشی ازدرک مقامات طالبان از اهمیت همکاری جامعه بین المللی با این گروه در عرصه حکومتداری است.

گروه طالبان تا پیش از تسلط بر کابل و رسیدن به اهداف خود در افغانستان از جمله خارج شدن نیروهای آمریکایی و ناتو از آن کشور، تنها به برتری در جنگ و ساقط کردن دولت کابل می اندیشید.

پس از آنکه قدرت  در افغانستان پس از دو دهه جنگ مجددا در اختیار طالبان قرار گرفت، مسئله همکاری و تعامل با جامعه جهانی و به رسمیت شناخته شدن ازسوی دیگر کشورها، به مسئله ای مهم  برای این گروه تبدیل شد.

تنها با گذشت چند ماه از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، این گروه به این نتیجه رسیده که نمی تواند حصاری به دور این کشور بکشد و بدون تعامل با جامعه جهانی وآنگونه که مطالبات مردم و الزامات حکومتداری ایجاب می کند، افغانستان را اداره کند. 

برهمین اساس است که در هفته های اخیر بیش از گذشته مقامات مختلف دولت طالبان،از درخواست  خود از جامعه جهانی برای تعامل با این گروه سخن گفته اند.

در شرایطی که بخش عمده بودجه سالیانه افغانستان از منابع کمک های مالی بین المللی تامین می شود و در حال حاضر نیز با حاکیت طالبان این کمک ها متوقف یا بشدت محدود شده است، این گروه برای اداره امور این کشور با چالش بزرگی روبرو شده است.

علاوه بر آنکه دولت طالبان نیاز دارد برای اداره افغانستان به منابع مالی حاصل ازکمک های مالی بین المللی دسترسی داشته باشد باید از طریق تعامل با جامعه جهانی نیز بتواند  نیازهای مردم این کشور را تامین کند.

درچنین شرایطی است که  طالبان با تغییر درنوع نگاه  خود به جامعه جهانی خواستار تجدید نظر کشورها و نهادهای مختلف منطقه ای و بین المللی در همکاری  و تعامل با این گروه در افغانستان شده اند.

شاید تا پیش از این تصور این مسئله سخت بود که طالبان پس از رسیدن به قدرت،شناسایی رسمی حکومت این گروه در افغانستان توسط جامعه بین المللی به این اندازه مهم بدانند.  

سخنان اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره احتمال خارج کردن نام رهبران طالبان از لیست سیاه تروریسم این امید را دراین گروه ایجاد کرده است که با این اقدام احتمالی مسکو،سختی و دشواری شناسایی حکومت طالبان وحذف نام اعضای ارشد این گروه از لیست سیاه برای دیگر کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی نیز از بین برود.

  اظهارات رئیس جمهوری روسیه که پس از سفر اخیر یک هیات بلند پایه طالبان به مسکو مطرح شده است،می تواند نشانه ای تفاهم دو طرف برای شناسایی حکومت طالبان در افغانستان در آینده باشد.       

  استقبال طالبان از تصمیم پوتین برای حذف این گروه از لیست سیاه

کلیدواژه