عقرب 04, 1400 19:32 Asia/Kabul
  • درخواست «عمران خان» از آمریکا برای آزادسازی دارایی های افغانستان
    درخواست «عمران خان» از آمریکا برای آزادسازی دارایی های افغانستان

نخست وزیر پاکستان از آمریکا خواست دارایی های افغانستان را در بانک ها آزاد کند.

دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «عمران‌خان»  در دیدار با «جان کری»  نماینده ویژه دولت آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی در حاشیه نشست زیست محیطی در عربستان  بر لزوم مشارکت مثبت و آزادسازی منابع اقتصادی و دارایی های مالی برای رفاه مردم افغانستان تأکید کرد. عمران‌خان گفت: خواست پاکستان و منطقه، افغانستان با ثبات است.

نخست وزیر پاکستان همچنین تلاش جامعه بین المللی را برای حفظ صلح و امنیت، جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور خواستار شد.

 آمریکا دارایی‌های افغانستان و همچنین ذخایر طلای این کشور را در بانک‌های آمریکایی مسدود کرد که این وضع  بر فعالیت های تجاری ومعیشت مردم  تاثیر گذاشته است.

درخواست نخست وزیر پاکستان از دولت آمریکا برای آزاد سازی دارایی های افغانستان ،در چارچوب نقشی است  که اسلام آباد در چند ماه گذشته و پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور از 15 اوت گذشته تاکنون ایفا کرده است.

دولت پاکستان نوعی سیاست حمایتی از دولت طالبان در افغانستان در پیش گرفته است و در گام نخست درصدد جلب رضایت جامعه جهانی به خصوص  قدرت های بزرگ غربی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان است.

عمران خان چندی پیش نیز با اشاره به تحولات  و رخدادهای میدانی در افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور،گفته بود آمریکا مجبور خواهد شود دیر یا زود حاکمیت این گروه در افغانستان را بپذیرد.

مقامات پاکستان در توجیه ضرورت پذیرش رسمی حکومت طالبان در افغانستان به این نکته تاکید دارند که این گروه یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه این کشور است که پس از به قدرت رسیدن،مسئله  به رسمیت شناختن این گروه اجتناب ناپذیر شده است.

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره اجبار آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان در است که سخنگوی کاخ سفید آنرا به رفتارهای این گروه مشروط  کرده است. 

با توجه با آنکه در حال حاضر دولت طالبان برای اداره امور افغانستان با چالش عدم دسترسی به منابع مالی این کشور در بانک های خارجی به خصوص در آمریکا مواجه شده است ،پاکستان درصدد کمک به طالبان برای عبور ازاین شرایط است.

تاکید نخست وزیر پاکستان بر لزوم ازادی دارایی های افغانستان در بانک های آمریکا و امکان دسترسی دولت طالبان به این دارایی ها به دستور کاری برای سیاست خارجی پاکستان تبدیل شده است تا از این طریق بتواند  مسیر دشوار حکومتداری درافغانستان را برای طالبان هموار کند.

با توجه به اظهارات چندی پیش سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره موضوع به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان مبنی براینکه امریکا در حال ارزیابی اقدامات و رفتارهای این گروه است، می توان پیش بینی کرد که این کشورعجله ای برای آزادسازی دارایی های افغانستان ندارد.

 به خصوص آنکه درحال حاضر گزارش هایی از داخل افغانستان منتشر می شود که نشان دهنده اعمال برخی محدودیت ها برای جامعه زنان درعرصه آموزش و فعالیت های اجتماعی است که موجب شده کشورهای غربی در مواجهه با درخواست طالبان برای به رسمیت شناختن این گروه بشدت احتیاط کنند.          

درخواست «عمران خان» از آمریکا برای آزادسازی دارایی ها افغانستان

کلیدواژه