مذاکرات طالبان با مقامات آمریکایی در قطر
(last modified 1400-08-05T16:01:51+00:00 )
عقرب 05, 1400 20:31 Asia/Kabul
  • دیدار سرپرست وزارت خارجه طالبان با مقام آمریکایی در قطر
    دیدار سرپرست وزارت خارجه طالبان با مقام آمریکایی در قطر

سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در ادامه دیدارهایش در قطر با«ایان مک‌کاری» مسوول دفتر جدید نمایندگی (سفارت) آمریکا برای افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش رادیو دری؛ «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در توئیتی نوشت ، این دیدار در ادامه دیدارهای دوجانبه گذشته صورت گرفت و دو طرف گفت‌وگوهای مفصلی داشتند.

گفتنی است که پیش از سقوط کابل توسط طالبان، آمریکا سفارت خود در افغانستان را به قطر منتقل کرد و ریاست آن را نیز به مک‌کاری دیپلمات شماره دو سفارت پیشین آمریکا در کابل سپرد.

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان پیش از این در دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود: آمریکا نباید برای بی‌ثباتی افغانستان و تضعیف دولت این کشور تلاش کند زیرا این اقدام به نفع هیچکس نیست.

دیدار سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان با برخی مقام های آمریکایی در چارچوب تلاش این گروه برای ترغیب کاخ سفید به شناسایی رسمی دولت طالبان به عنوان حکمران جدید در افغانستان است. 

برغم آنکه پیش بینی نمی شد طالبان پس از خارج شدن نظامیان آمریکایی از افغانستان به عنوان ماحصل دو دهه مبارزه دو طرف، پس از به قدرت رسیدن در این کشور به مسئله همکاری با امریکا بیاندیشد اما در هفته های اخیر علاوه بر درخواست های طالبان از جامعه جهانی به خصوص قدرت های غربی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان،امیر خان متقی که مسئولیت سیاست خارجی این گروه را عهده دار شده است با برخی مقام های آمریکایی دیدار و گفتگو کرده است.

طالبان دردوره ای برتقابل با امریکا به عنوان اشغالگردرافغانستان تاکید داشت و حالا پس از خاتمه این اشغالگری ،گزینه تعامل با کاخ سفید را در سر می پرورانند که چنین تغییر رویکردی تا حدودی برای افکار عمومی پرسش برانگیزاست.

علاوه برآنکه طالبان تلاش دارد آمریکا را به پذیرش رسمی حاکمیت این گروه در افغانستان متقاعد کند ،پاکستان نیز که از زمان تسلط طالبان بر کابل در 15 اوت گذشته ،تعاملی گسترده با طالبان را در دستور کار قرار داده است می کوشد نظر مساعد مقامات کاخ سفید برای به رسمیت شناختن این گروه را جلب کند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان چندی پیش گفته بود آمریکا مجبور خواهد بود دیر یا زود واقعیت جاکمیت طالبان در افغانستان را بپذیرد که این موضع عمران خان این برداشت را ایجاد کرد که کاخ سفید راهی جز به رسمیت شناختن این گروه ندارد اما این  قطعیت در سخنان نخست وزیر پاکستان با حرفه ای گرایی در سیاست ورزی تضاد دارد. 

البته پاکستان در چارچوب سیاست حمایت از دولت طالبان به تازگی از آمریکا مجددا درخواست کرده تا دارایی های افغانستان را آزاد کند و امکان دسترسی به حساب های این کشوردر بانک های خارجی را  برای این گروه فراهم کند. 

درچنین شرایطی است که سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در ادامه رایزنی های خود در قطر با مسوول دفتر نمایندگی (سفارت ) آمریکا برای افغانستان دیدار و گفتگو کرده تا بتواند مطالبات این گروه را از طریق وی به اطلاع مقامات ارشد سیاسی کاخ سفید برساند.  

از نظر مقامات طالبان چنانچه آمریکا دولت این گروه در افغانستان را به رسمیت بشناسد ،مسیر برای شناسایی رسمی دولت طالبان برای دیگر کشورهای غربی نیز هموار خواهد شد و بر همین اساس است که در حال حاضر طالبان برای تحقق چنین هدفی  همه ابزارهای خود را بکار گرفته است.  

 

          

کلیدواژه