عقرب 21, 1400 16:12 Asia/Kabul
  • تشریح ابعاد سخنان سید حسن نصرالله به مناسبت روز شهید
    تشریح ابعاد سخنان سید حسن نصرالله به مناسبت روز شهید

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت روز شهید، مسئله سوریه، عادی‌سازی روابط با اسرائیل و سیاست‌های عربستان علیه لبنان را تشریح کرد.

یکی از رخدادهای مهم و تازه در منطقه غرب آسیا، سفر عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار وی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. سفر وزیر خارجه امارات به دمشق در شرایطی انجام شد که امارات در یک دهه گذشته یکی از بازیگران اصلی ضد نظام سوریه و یکی از حامیان گروه‌های تروریستی بود. هدف این بود که نظام سوریه سقوط کرده و حاکمان جدیدی در این کشور روی کار آیند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان شب گذشته خود اعلام کرد سفر وزیر خارجه امارات به سوریه، به منزله «پذیرش پیروزی سوریه توسط کشورهای عربی و اعتراف آنان به شکست پروژه‌ای است که به خاطرش، صدها میلیارد دلار هزینه کردند».

سید حسن نصرالله در سخنان شب گذشته خود به موضوع رزمایش‌های رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با این رژیم اشاره کرد. رژیم اسرائیل به همراه آمریکا، بحرین و امارات از روز 10 نوامبر رزمایش مشترک دریایی را آغاز کردند. اواخر اکتبر نیز نیروی هوایی اسرائیل رزمایش مشترکی را با حضور هزار و 500 نظامی از چندین کشور از جمله امارات برگزار کرد. سید حسن نصرالله معتقد است برگزاری این رزمایش‌ها دو دلیل دارد که عبارت است از نگرانی اسرائیل و پیگیری روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی. 

سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «نگرانی، شاخصه امروز اسرائیل است. رزمایش‌های مکرر اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز نشانگر نگرانی اسرائیل از لبنان است... به همین دلیل هر ماه و هر فصل، رزمایش برگزار می‌کنند... این رزمایش نشان می‌دهد که اسرائیل به قدرت محور مقاومت باور دارد. آنان نگران موشکهای نقطه‌زن مقاومت هستند. اسرائیل از یک خمپاره لبنان نمی‌ترسد بلکه می‌ترسد که در جنگ آتی، بخشی از شمال فلسطین، اشغال شود.»

نکته دیگر این است که اسرائیل با برگزاری رزمایش‌های مکرر با حضور کشورهایی نظیر امارات و بحرین سعی دارد تابوشکنی گسترش روابط با کشورهای عربی را افزایش دهد و مساله عادی‌سازی را نیز وارد مرحله جدیدی به خصوص مرحله نظامی کند. از دید دبیرکل حزب‌الله لبنان، تقویت روابط نظامی اسرائیل با کشورهای عربی بیش از همه باور به قدرت نظامی حزب‌الله و تلاش برای تنفس تل‌آویو است. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: در اراضی اشغالی، به قدرت و سخن و عقل راهبردی حزب‌الله و مقاومت اعتماد کامل دارند و بر همین اساس رفتار می‌کنند. اسرائیل از طریق عادی‌سازی چند کشور عربی تلاش می‌کند نفس بکشد.» 

موضوع دیگر این است که کشورهایی نظیر عربستان سعودی نیز با سیاست‌های ضد مقاومت خود با اسرائیل همسو شده و به نوعی میان ریاض و تل‌آویو همکاری وجود دارد. عربستان سعودی با فشار بر دولت لبنان و تلاش برای تضعیف مقاومت در داخل این کشور، به منافع اسرائیل خدمت می‌کند. دبیر کل حزب الله با بیان اینکه عربستان به دنبال بهانه‌ای برای بحران‌سازی است، خاطرنشان کرد: «عربستان با مقاومت لبنان مشکل دارد. عربستان از سال ۲۰۰۶ در حال جنگ با حزب‌الله است. در جنگ ۳۳ روزه، عربستان اسرائیل را تحریک می‌کرد. عربستان برای خدمت‌رسانی به آمریکا و اسرائیل، از همپیمانان خود در لبنان می‌خواهد که جنگ داخلی با حزب‌الله آغاز کنند».

کلیدواژه