ادعای طالبان درباره وجود دولت فراگیر در افغانستان
(last modified Sat, 13 Nov 2021 16:08:31 GMT )
عقرب 22, 1400 20:38 Asia/Kabul
  • ادعای طالبان درباره وجود دولت فراگیر در افغانستان
    ادعای طالبان درباره وجود دولت فراگیر در افغانستان

سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان با رد درخواست های جهانی مبنی بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان مدعی شد: دولت طالبان همه شمول است و در آن همه اقوام حضور دارند.

 مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در موسسه مطالعات راهبردی پاکستان گفت: جامعه جهانی تلاش دارد طالبان را مجبور کند تا مخالفین خود را وارد کابینه کند که چنین چیزی ممکن نیست.

سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان افزود: جامعه جهانی برای اهداف سیاسی خود از حقوق ‌بشر و تاکید بر حکومت همه‌ شمول استفاده می‌کند.

در شرایطی امیر خان متقی مدعی وجود دولت فراگیر در افغانستان شده است که چنین ادعایی نه در داخل این کشور و نه از سوی دیگر کشورها و نهادهای بین المللی پذیرفتنی نیست.

با وجود آنکه طالبان در روزهای نخستین تسلط بر افغانستان وعده تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را مطرح کرده بودند اما پس از انتشار لیست وزیران دولت طالبان مشخص شد که این افراد تقریبا از یک قوم خاص و با یک نگرش مشخص سیاسی منصوب شده اند و دیگر اقوام این کشور نقش جدی در حکومت افغانستان ندارند.

با گذشت حدود چهار ماه از ساقط شدن دولت سابق افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی و به قدرت رسیدن طالبان،همچنان حاکمیت این کشور در اختیار کامل این گروه قرار دارد و زمینه برای مشارکت دیگر اقوام و گروه های سیاسی و مذهبی در افغانستان فراهم نشده است.

 از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان از 15 اوت گذشته،در جریان نشست های مختلف منطقه ای و بین المللی و به خصوص  اجلاس همسایگان افغانستان که به موضوع این کشور پرداخته شده، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید شده است.

در همین راستا،مشاوران و دبیران امنیت ملی هفت کشور منطقه در اعلامیه پایانی نشست هند که هفته گذشته در دهلی نو پایتخت این کشور برگزار شد، بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و فراگیر که خواست همه مردم افغانستان باشد، تأکید کردند.

 سخنان سرپرست وزارت خارجه افغانستان درباره وجود دولت فراگیر و متشکل از همه اقوام در افغانستان ضمن انکه پاسخی منفی به خواست جامعه جهانی برای شکل گیری دولتی با مشارکت قومیت های مختلف در این کشور است، بر تداوم راهبرد فعلی طالبان مبنی بر اداره افغانستان توسط یک تفکر خاص تاکید دارد.

به عبارت دیگر، برخلاف آنکه جامعه جهانی دولت فعلی طالبان در افغانستان را تجلی همه تفکرات در این کشور نمی داند، اما مقامات ارشد این گروه، دولت کنونی افغانستان را دولتی فراگیر می دانند که همه اقوام در آن حضور دارند.

با توجه به برداشت متفاوت طالبان و جامعه جهانی از ماهیت دولت کنونی افغانستان ،به نظر میرسد چالش کنونی در خصوص به رسمیت شناختن دولت طالبان در این کشور همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

دولت طالبان در تلاش برای متقاعد کردن جامعه جهانی برای پذیرش رسمی این گروه به عنوان حاکمیت جدید در افغانستان است، اما کشورهای مختلف جهان به جز تعداد انگشت شماری از کشورها در شرایط کنونی، حاضر به شناسایی رسمی دولت طالبان در افغانستان نیستند و به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان را به تغییر رویکردهای این گروه در خصوص ازادی های فردی و اجتماعی و همچنین فراهم کردن بستر مشارکت همه اقوام در حکومت می دانند.

کلیدواژه