سفر نماینده ایران در امور افغانستان به کابل در جهت حل مشکلات مردم افغانستان است
(last modified 1400-08-24T11:59:38+00:00 )
عقرب 24, 1400 16:29 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان گفت: سفر نماینده ایران در امور افغانستان به کابل از اهمیت زیادی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران در راستا کمک به مردم این کشور تلاش های خود را انجام می دهد.

سید رضا میر طاهر کارشناس ایرانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر حسن کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به کابل گفت: ایران همواره خواهان صلح و ثبات در افغانستان است و بر مشارکت همه اقوام در حکومت آینده این کشور تاکید دارد و برگزاری نشست اخیر در تهران نیز در راستای توجه ایران به افغانستان است.

وی تصریح کرد: سفر نماینده ایران در امور افغانستان به کابل از اهمیت زیادی برخوردار است و منافع ایران و همه کشورهای همسایه و منطقه افغانستان در آرامش و تامین امنیت و ایجاد یک حکومت فراگیر در این کشور است و ایران نیز در این راستا و جهت کمک به مردم افغانستان تلاش های خود را انجام می دهد.

میرطاهر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند که وضعیت در افغانستان عادی شود و مشکلات اقتصادی مردم این کشور رفع شود و در حال حاضر حل مشکلات اقتصادی و حل بحران پناهجویان و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر خواست ایران و همه کشورهای همسایه افغانستان است.

این کارشناس ایرانی در ادامه به نزدیکی و قرابت فرهنگی میان ایران و افغانسنان اشاره کرد و بیان داشت: این اشتراکات فرهنگی باعث می شود که ایران از توان تاثیرپذیری بیشتری نسبت به سایر همسایگان خود در افغانستان برخوردار باشد و با توجه به این که مردم هر دو کشور داری یک حوزه تمدتی واحدی هستند مردم افغانستان هم احساس نزدیکی زیادی به ایران دارند.

لازم به ذکر است که حسن کاظمی‌ قمی، نماینده ایران در امور افغانستان به همراه هیات سیاسی و اقتصادی صبح امروز روز دوشنبه 24 عقرب/آبان 1400 وارد فرودگاه کابل شد و مورد استقبال مقامات گروه طالبان در افغانستان قرار گرفت.

 کاظمی‌قمی در بدو ورود به کابل درجمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران همواره حامی ملت افغانستان بوده است گفت: همانطور که ایران در دوران اشغالگری افغانستان، حامی مردم این کشور بود، امروز نیز ایران در کنار ملت افغانستان برای توسعه صلح، امنیت و اقتصاد این کشور است.

 نماینده ایران در امور افغانستان با بیان اینکه امروز افغانستان در اختیار مردم این کشور است ابراز امیدواری کرد که دولتی مقتدر در افغانستان شکل بگیرد و مورد تایید و خواسته همه مردم باشد.

کاظمی‌قمی گفت: در سایه دولت مقتدر در افغانستان، کابل و تهران می‌توانند با کمک یکدیگر و با همکاری کشورهای منطقه و همسایه، به شکل‌گیری افغانستانی قوی، باثبات و توسعه یافته کمک کنند.  

نماینده ایران در امور افغانستان تاکید کرد: افغانستان به دست متجاوزان ویران شده و قرار است در دوران جدید این کشور به دست مردم افغانستان ساخته و آباد شود.

 

کلیدواژه