عقرب 25, 1400 21:19 Asia/Kabul
  • سفر نماینده ویژه دولت ایران به افغانستان
    سفر نماینده ویژه دولت ایران به افغانستان

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به افغانستان با ملاعبدالغنی برادر معاون رئیس دولت موقت طالبان در کابل دیدار و در مورد امنیت، مساله مهاجران و همکاری های افتصادی گفتگو کردند .

ب گزارش رادیو دری؛ فر نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به افغانستان نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در هر زمان و هر شرایطی در کنار مردم افغانستان بوده و برای حل مشکلات آنها تمام تلاش خود را به کار بسته است. اگر چه جامعه جهانی هنوز تسلط و حاکمیت گروه طالبان را بر افغانستان به رسمیت نشناخته و مردم این کشور با مشکلات و معضلات بسیاری روبرو است اما جمهوری اسلامی ایران در هفته های اخیر با اعزام هیاتهای مختلف به افغانستان، آمادگی خود را برای کمک به تثبیت امنیت و حل مشکلات مردم این کشور ابراز داشته است. اکنون نیز که افغانستان با بازگشت طالبان به قدرت تاریخ جدیدی از تحولات خود را آغاز کرده است جمهوری اسلامی ایران درصدد کمک برای حل مشکلات مردم افغانستان است. 

باقری خاروانی کارشناس مسایل سیاسی در این باره براین باور است: 

آمریکا با حذف طالبان در دو دهه گذشته تلاش کرد اهداف خود را در افغانستان اجرا کند که بعد از شکست به شکل خفت آمیزی این کشور را ترک کرد . اکنون دوره جدیدی از تاریخ افغانستان برای همکاری های منطقه ای و حل مشکلات این کشور آغاز شده است که باید از آن استفاده کرد.

یکی از چالشهایی که مردم افغانستان در چهاردهه گذشته با آنها روبرو بوده اند مشکلات داخلی اعم از جنگهای داخلی و یا تجاوز کشورهای بیگانه بوده  که آنان  را ناگزیر به مهاجرت به کشورهای همسایه کرده است. جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت همواره با پذیرایی بیش از سه میلیون آواره و مهاجر افغان درچارچوب حسن همجواری و انساندوستی و حوزه تمدنی به مردم افغانستان اجازه داد با زندگی در شهرها و در کنار مردم و تحصیل در مراکز آموزشی و اشتغال، زندگی راحتی را تجربه کنند و هیچگاه مانند سایر کشورها مهاجران افغانستانی ساکن ایران در کمپ ها نبوده اند و این موضوع به رشد همه جانبه آنان  بسیار کمک کرده است. 

جیلانی فرهاد کارشناس مسایل سیاسی از هرات در این باره براین اعتقاد است:

ایران از سالها پیش میزبان میلیونها افغانستانی بوده و مردم این کشور نیز قدردان این میزبانی هستند. زیرا مردم افغانستان خود را در ایران هیچگاه بیگانه احساس نکردند و همواره فرصت های طلایی برای توسعه روابط میان تهران و کابل وجود دارد. 

در هر حال، جمهوری اسلامی ایران براین اعتقاد است که گروه طالبان با تشکیل دولتی فراگیر نه تنها می تواند به تثبیت صلح و امنیت در افغانستان کمک کند بلکه با تشکیل دولت ملی، بیگانگان و گروههای تروریستی نمی توانند از داخل افغانستان برای خود نیرو جذب کنند. علاوه براین، تاریح تحولات افغانستان نشان می دهد که حاکمیت یگانه و انحصارگرایی قدرت تجربه ای شکست خورده است و گروه طالبان نباید مجددا در این مسیر گام بردارد.

کلیدواژه