عقرب 27, 1400 14:06 Asia/Kabul
  • گزارش فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به شورای امنیت
    گزارش فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به شورای امنیت

دییرا لاینز فرستاده ویژه سازمان ملل به افغانستان در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل در مورد توانایی دولت موقت طالبان برای برخورد با گروه تروریستی داعش ابراز تردید کرد. علاوه براین، به گفته وی، پس از تسلط طالبان بر افغانستان مردم این کشور احساس می کنند از سوی جامعه جهانی فراموش شده اند.

نشست شورای امنیت سازمان مالل در مورد افغانستان برای استماع گزارش فرستاده ویژه این سازمان به این کشور در حالی برگزار شد که افغانستان همچنان با حملات تروریستی داعش روبرو است و در همان حال گزارشها در مورد وضعیت مردم افغانستان نگران کننده است. به گفته لاینز، تنها راه برون رفت افغانستان از شرایط کنونی، تلاش طالبان برای گفتگو با همه گروههای سیاسی و تشکیل دولت فراگیر به معنای واقعی متشکل از همه اقوام و گروههای سیاسی افغان است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل سیاسی در این باره براین اعتقاد است: 

در مورد توسعه نفوذ و فعالیت داعش در افغانستان نه تنها مردم این کشور بلکه کشورهای منطقه و همچنین سازمان ملل نگران هستند. چرا که امنیت مردم افغانستان و منطقه را به طور کامل مختل  و در این وضعیت همه ضرر خواهند کرد.

واقعیت این است که سازمان ملل از ابزار اجرایی لازم برای اعمال سیاستهای خود در مورد افغانستان برخوردار نیست و گزارش فرستاده این سازمان به افغانستان تنها منعکس کننده وضعیت افغانستان برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که سیاست های این شورا نیز عمدتا تحت  تاثیر سیاستهای آمریکا اعمال می شود. به همین دلیل مردم افغانستان نمی توانند به نتیجه بخش بودن گزارش لاینز به شورای امنیت در مورد بهبود وضعیتشان امیدوار باشند. از اینرو کلید حل مشکلات افغانستان همچنان در دست گروه طالبان است که خواهان آزاد شدن پولهای این کشور و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان است. از اینرو این گروه باید  گام مهم و موثری را برای جلب اعتماد جهانی به سیاستهایش در ارتباط با حاکمیت بر افغانستان بردارد. بدون تردید، کشورهای همسایه افغانستان و بخصوص تاثیر گذار بر طالبان نیز در این راستا با تشویق و ترغیب این گروه باید بکوشند.   

محسن پاک آیین کارشناس مسایل سیاسی در این باره براین باور است؛ 

دولتهای همسایه افغانستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم باید دیدگاههای خود را در مورد تشکیل دولت فراگیر و نحوه تشکیل آن به طالبان برسانند و دیدگاه واحدی در این مورد اتخاذ کنند.

در هر حال، تاکیدات مکرر جامعه جهانی برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان نشان می دهد که ادعای گروه طالبان در این خصوص نتوانسته اعتماد جهانی را جلب نماید. اگر چه از دیدگاه این گروه تعریف هر کشوری از دولت فراگیر متفاوت است اما تشکیل چنین دولتی در هر کشوری متناسب با الگوها و روندهای رفتاری پذیرفته شده جهانی است که طالبان نیز نمی تواند خود را از آن مستثنا کند. براین اساس، تشکیل احزاب و برگزاری انتخابات سراسری و احترام به حقوق همه شهروندان بخصوص زنان از جمله ویژگیهای دولت همه شمول است که همه افراد جامعه تحت چتر و پوشش آن آرامش و آسایش داشته باشند. 

طالبان نمی تواند با داعش مقابله کند/ افغانستان در آستانه فاجعه انسانی

کلیدواژه