عقرب 29, 1400 20:07 Asia/Kabul
  • تاکید طالبان بر اخراج نیروهای خودسر از این گروه
    تاکید طالبان بر اخراج نیروهای خودسر از این گروه

والی طالبان در ولایت غزنی تاکید کرد: در صفوف این گروه جایی برای افراد خودسر نیست و چنین افرادی از صفوف طالبان خارج می شوند.

به گزارش رادیو دری؛ با آغاز به کار کمیسیون تصفیه دولت موقت طالبان در ولایت غزنی، محمد اسحاق آخوند زاده والی این ولایت گفت: اعضای طالبان حق آزار مردم را ندارند و در صورت خودسری، فرد خاطی از صفوف نیروهای این گروه خارج خواهد شد.

محمد اسحاق آخوند زاده؛ والی طالبان در ولایت غزنی گفت: دولت طالبان از متن مردم برخواسته و نیروهای آن هرگز حق خودسری و برخورد بد با مردم را ندارند و برخورد با اشخاص نه وظیفه افراد بلکه وظیفه محاکم قضایی است.

حمدالله منصوری، یک عضو دیگر کمیسیون تصفیه طالبان نیز گفت: دولت طالبان برای برخورد با زورگویی و تأمین امنیت آمده است و هیچ کس حق ندارد با سو استفاده از نام طالب دست به سرقت و اذیت مردم بزند.

از زمان روی کارآمدن طالبان  در افغانستان پس از سقوط دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور در 15 اوت گذشته تاکنون یکی از نگرانی های جدی مردم افغانستان تداوم اقدامات خشن نیروهای این گروه در برخورد با شهروندان بوده است.

به خصوص آنکه در گفتمان طالبان ، اجرای برخی آزادی های به رسمیت شناخته شده فردی و اجتماعی در کشورهای مختلف،با محدودیت های بسیاری در افغانستان مواجه است و همین مسئله موجب شده تا کشورهای مختلف درباره تداوم این گونه محدودیت ها به دولت طالبان هشدار بدهند.

 درپی انتشارگزارش هایی درباره اعمال محدودیت علیه جامعه زنان افغانستان در بخش فعالیت های اجتماعی و ادامه تحصیل دختران توسط دولت طالبان،برخی کشورهای غربی هشدار دادند که ادامه این سیاست توسط این گروه در به رسمیت شناختن حکومت طالبان تاثیر منفی خواهد داشت. 

 فریدون بارکزی، تحلیلگر مسائل سیاسی و معاون سابق وزارت «امور سرحدات و قبایل» افغانستان می گوید،طالبان باید از گذشته درس بگیرند و از اجرای قوانینی که این گروه در دوره رژیم قبلی‌شان اعمال می‌کردند و منجر به عدم به رسمیت شناختن آنها از سوی جامعه جهانی شده بود، پرهیز کنند.

برخی منابع رسانه ای افغانستان در ماه های اخیر اخباری منتشر کردند  که دربرخی ولایات این کشور نیروهای طالبان برخوردهای تندی با مردم داشته اند که مقامات این گروه ضمن تاکید بر مقابله با افرادخودسر که امنیت و آرامش مردم را بر هم می زنند ،از وجود برخی افراد خبر دادند  که در لباس و پوشش شناخته شده طالبان، زورگویی و اخاذی می کنند.

در شرایطی که جامعه افغانستان با زورگویی و رفتار خشن برخی افراد وابسته به طالبان یا اشخاصی که به عضویت دراین  گروه   تظاهر می کنند مواجه است دولت طالبان تصمیم گرفته  تا افراد خودسر را از صفوف نیروهای خود خارج کند تا بیش از این بی اعتمادی دربین مردم این کشور افزایش پیدا نکند.

طالبان که در ماه های اخیر و با ادامه حملات هدفمند تروریستی در افغانستان از جمله از سوی گروه  داعش علیه شیعیان این کشور با انتقادهای بسیاری  روبرو شده است ،ادامه حضور نیروهای خودسر در صفوف نیروهای این گروه را موجب ایجاد ناامنی و بدنامی طالبان می دانند و بر همین اساس کمیسیون تصفیه در دولت طالبان در ولایات مختلف درصدد شناسایی و اخراج چنین افرادی است.

کلیدواژه