انحصار قدرت و سپردن کارهای تخصصی به افراد غیر متخصص برای افغانستان مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد
(last modified 1400-08-30T09:55:24+00:00 )
عقرب 30, 1400 14:25 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل و آگاه امور سیاسی و اقتصادی گفت: انحصار قدرت و سپردن کارهای تخصصی به افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند برای مردم و نظام سیاسی افغانستان مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد؛ حاکمیت با توانایی مردم اداره می شود و در نظامی که در آن مشارکت گسترده اجتماعی وجود نداشته باشد هم حاکمیت و هم مردم آسیب می بینند.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل و آگاه مسایل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو با اشاره به مشکلات شدید اقتصادی مردم در افغانستان گفت: مشکلات اقتصادی در نظام قبلی هم وجود داشت ولی در وضعیت فعلی که طالبان حاکمیت پیدا کرده اند، نهادهای امداد رسان و کسانی که در موسسات غیر دولتی کار می کردند فعالیت های خود را متوقف کردند و این باعث شده که زندگی مردم در خطر قرار بگیرد.

وی افزود: نهادهای جهانی که ناظر بر اوضاع هستند، بیشتر به دنبال تبلیغات برای خود هستند و اگر سازمان ملل متحد و دیگر نهاد ها می خواهند به مردم افغانستان کمک کنند باید هر چه زود تر و تا قبل از رسیدن سرمای زمستان کمک کنند که البته تا کنون هیچ توفیقی نداشته اند.

سیحون بیان داشت: نهادهای کمک رسان خارجی می خواهند کمک های آنان مستقیم با نظارت خود آن ها توزیع شود که در حال حاضر دیگر وضعیت گذشته وجود ندارد که این نهاد بخواهند وارد عمل شوند و برای همین هم دیگر از سوی این مجامع تمایلی برای کمک به افغانستان وجود ندارد و این ها مردم را به حال خود رها کرده اند.

این آگاه امور اقتصادی در مورد مسدود شدن دارایی های افغانستان توسط آمریکا گفت: آزاد سازی دارایی های افغانستان مشکل مردم را حل نخواهد کرد چون اساسا ذخایر بانک مرکزی برای این نیست که طالبان آن را در اختیار بگیرند و هر گونه که بخواهند مصرف کنند؛ پول های مسدود شده وجوهی است که باید در دست بانک مرکزی باید باقی بماند تا این بانک سیاست های پولی خود را بر اساس آن ذخایر تنظیم کند.

استاد اقتصاد دانشگاه کابل تصریح کرد: البته و در شرایط حاضر بانک مرکزی به این پول ضرورت دارد و باید آن را در اختیار بگیرد تا بتواند سیاست های پولی خود را تنظیم و به وضعیت پولی افغانستان انسجام ببخشید و همچنین قدرت سیاست گذاری خود را تقویت کند اما این پول به این معنا نیست که در جهت اهداف امنیتی و مصارف دیگری که طالبان فکر می کنند به مصرف برسد.

سیف الدین سیحون تاکید کرد: وقتی که در یک کشوری حاکمیت ایجاد می شود این حاکمیت باید در قبال عملکرد خود، مردم و جهان پاسخگو باشد چرا که ما در دنیایی که زندگی می کنیم که تابع نیازها و شرایط جهانی هستیم و باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشیم و آزادی های مردم و حق دسترسی به آموزش و دیگر نیازهای آنان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: انحصار قدرت به هر مفهوم سرانجام مشکل ایجاد می کند و سپردن مسولیت های تخصصی توسط طالبان به افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند برای مردم و نظام سیاسی افغانستان مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد و طالبان نخواهند توانست با این روش به کار خود ادامه دهند و باید کارهای تخصصی را به اهلش واگذار کنند.

وی در ادامه افزود: حاکمیت با توانایی مردم اداره می شود و در حاکمیتی که در آن مشارکت گسترده اجتماعی وجود نداشته باشد هم حاکمیت و هم مردم آسیب می بینند.

کلیدواژه