قوس 01, 1400 12:23 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی و اقتصادی گفت: دارایی های افغانستان توسط آمریکا مسدود شده است و سازمان ملل متحد در جهت آزاد سازی دارایی های افغانستان هیچ تلاشی انجام نمی دهد و این مردم افغانستان هستند که قربانی وضعیت موجود می شوند.

رحمت الله نهضت یار کارشناس افغان در امور سیاسی و اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مشکلات اقتصادی بوجود آمده در افغانستان گفت: سازمان ملل نسبت به مشکلات اقتصادی جامعه افغانستان توجه جدی ندارد و آنچه در رسانه های در مورد کمک به مردم افغانستان مطرح می شود بیشتر بزرگ نمایی از طرف این سازمان است و وضعیت ملل متحد به گونه ای نیست که بخواهد به افغانستان کمک کند.

وی در ادامه افزود: دارایی های افغانستان توسط آمریکا مسدود شده است و با توجه به این که سازمان ملل متکی به آمریکا است در جهت آزاد سازی دارایی های افغانستان هیچ تلاشی انجام نمی دهد و وضعیت فعلی بوجود آمده فقط بر مردم افغانستان فشار وارد می کند.

نهضت یار بیان داشت: در وضعیت فعلی تجار و بازرگانان افغانستان در داخل و خارج این کشور باید در جهت کمک به مردم تلاش کنند تا بحران اقتصادی که دامنگیر جامعه شده رفع شود.

لازم به ذکر است که امروز دوشنبه اول جدی/ آذر 1400 سازمان ملل متحد با قید فوریت هشدار داد که چنانچه برای سرپا نگه داشتن بانک‌های افغانستان اقدامی صورت نگیرد؛ با توجه به ناتوانی مردم از بازپرداخت وام‌ها، کاهش سپرده گذاری و همچنین کندی چرخش نقدینگی، نظام مالی این کشور بیش از چند ماه تا فروپاشی فاصله نخواهد داشت.

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی سه صفحه‌ای با تمرکز بر نظام مالی و بانکی افغانستان، افزود: هزینه اقتصادی و نتایج منفی اجتماعی حاصل از این فروپاشی، بسیار عظیم خواهد بود.

گفته می شود، ازنیمه ماه اوت سال جاری (2021)که طالبان بر افغانستان مسلط شده است؛ نه تنها حمایت‌های مالی خارجی از این کشور عملاً متوقف شده بلکه آمریکا نیز 10 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را بلوکه کرده است.

برنامه توسعه سازمان ملل همچنین هشدار داد که در راستای بهبود توان تولید محدود افغانستان، باید به سرعت راهی برای حل مشکل بانکی این کشور پیدا کرد.

وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان درحالی است که فقر و بیکاری با شروع فصل سرما رو به گسترش است.

نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان به بدترین فاجعه بشری منجرخواهد شد.

کلیدواژه