قوس 03, 1400 08:59 Asia/Kabul
  • هراس رژیم اسرائیل از دور تازه عملیات‌های شهادت‌طلبانه
    هراس رژیم اسرائیل از دور تازه عملیات‌های شهادت‌طلبانه

دو عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها طی تنها یک هفته، هراس مقامات صهیونیستی را از امکان آغاز یک انتفاضه جدید در پی داشته است.

رسانه‌ها حدود یک هفته قبل گزارش دادند یک جوان فلسطینی در منطقه قدیمی قدس اشغالی با سلاح سرد به گروهی از نظامیان اشغالگر حمله و 2 صهیونیست را زخمی کرد. نظامیان صهیونیست به سمت این جوان فلسطینی تیراندازی کرده و او را به شهادت رساندند. روز یکشنبه گذشته نیز شیخ «فادی ابوشخیدم» یکی از رهبران جنبش حماس بعد از زخمی کردن و به هلاکت رساندن چند صهیونیست در قدس اشغالی، به ضربه گلوله نظامیان رژیم اشغالگر به شهادت رسید.

این عملیات‌های شهادت‌طلبانه از یک جهت، نقطه عطفی برای مقاومت محسوب می‌شوند. این عملیات‌های شهاد‌ت طلبانه زمانی انجام شد که عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل پیگیری می‌شود و دولت انگلیس نیز جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را تروریستی خواند. پس از این تصمیم دولت انگلیس، انتظار می‌رفت که درگیری میان فلسطینی‌ها و رژیم اسرائیل افزایش یابد. به عبارت دیگر، عملیات شهادت‌طلبانه شیخ «فادی ابوشخیدم» واکنشی به اقدام غیرقانونی و ضد فلسطینی دولت انگلیس و تداوم عادی‌سازی روابط بود. بر همین اساس، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: اقدامی که «فادی ابوشخیدم» در دفاع از مسجد الاقصی انجام داد، نقطه عطفی در تاریخ جهاد و همچنین نقطه عطفی در مسیر مقاومت شمرده می‌شود.

موضوع دیگر این است که این دو عملیات شهادت‌طلبانه در قدس اشغالی انجام شد. این نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها قدس را نماد هویت مذهبی و تاریخی خود می‌دانند و هرگز حاضر به پذیرش تصمیم‌های غیرقانونی درباره قدس نیستند. پیش از این، در سال‌های 1987 و 2000 میلادی تعرض به قدس سبب انتفاضه اول و دوم و در ماه‌های گذشته نیز تعرض به قدس و ساکنان آن سبب بروز جنگ 12 روزه شد. در همین راستا، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دفاع از قدس در مقابل تجاوزات نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست نیازمند افرادی مانند شهید فادی ابوشخیدم است که امنیت رژیم صهیونیستی را مقابل دروازه های مسجد الاقصی در هم شکست.

نکته مهم دیگر این است که عملیات‌های شهادت‌طلبانه سبب بروز هراس و نگرانی نزد صهیونیست‌ها شد. صهیونیست‌ها که از تصمیم دولت انگلیس علیه حماس و گسترش روابط با برخی کشورهای عربی سرمست بودند، پس از این عملیات‌ها وضعیت آماده‌باش نیروهای نظامی خود را افزایش داده‌اند. ترس صهیونیستها از شعله ور شدن اوضاع به حدی است که «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم در واکنش به عملیات استشهادی در قدس اشغالی گفت: به نیروهای امنیتی دستور دادم تا آماده شوند و هوشیار باشند. همچنین ترس از ادامه این حملات وجود دارد و باید هوشیاری خود را افزایش داده و از عملیات‌های بعدی جلوگیری کنیم.

در واقع، این عملیات‌های شهادت‌طلبانه، تحولات را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطین برگرداند و نشان داد این گروه‌ها نه تنها تحت تاثیر تصمیماتی نظیر تروریستی خواندن حماس قرار نمی‌گیرند بلکه این چنین تصمیمات، عزم آنها را برای ادامه مقاومت قوی‌تر می‌کند. «حسن عبدو»، کارشناس و تحلیلگر امور اسرائیل در گفتگو با فلسطین الیوم تاکید کرد: عملیات قهرمانانه اخیر شهید فادی ابوشخیدم در قدس  پایه‌گذار مرحله تازه‌ای از عملیات‌های شهادت‌طلبانه در قدس و کرانه باختری خواهد بود. «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم نیز اظهار داشت، حضور جنبش حماس در کرانه باختری پر رنگ تر شده است و اعضای این جنبش سلاح کافی و لازم را در اختیار دارند که می‌توانند از آن برای انجام حملات مسلحانه علیه رژیم اشغالگر در سایه جانبداری کامل غرب از این رژیم و تشدید روند عادی سازی روابط با آن استفاده کنند.

عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی/ یک فلسطینی شهید و دو صهیونیست مجروح شدند

بیانیه حماس درباره عملیات شهادت‌طلبانه در قدس

کلیدواژه