قوس 11, 1400 13:19 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشورها برای کمک به افغانستان
    درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشورها برای کمک به افغانستان

سازمان بهداشت جهانی برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم افغانستان، کمک فوری کشورهای جهان را خواستار شد.

مسئولان سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام کردند، برای ادامه فعالیت 2331 مرکز بهداشتی در افغانستان، به حدود 380 میلیون دلار کمک از سوی جامعه جهانی نیاز دارد.

دکتر جمشید، مسوول هماهنگی سازمان بهداشت جهانی در افغانستان گفت: با دیگر کمک کنندگان مانند بانک جهانی و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم که در کنار مراکز بهداشتی افغانستان، مراکز مداوای کرونا در این کشور را نیز فعال نگه داریم.

این درحالی است که قبل از این سازمان بهداشت جهانی درباره فروپاشی سیستم بهداشتی افغانستان هشدار داده و گفته بود که بسیاری از کارمندان این بخش سه ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

در هفته های اخیر افزایش هشدارها از سوی نهادهای مختلف درباره  احتمال بروز بحران انسانی در افغانستان بر این موضوع تصریح دارد که این کشور به کمک های فوری جامعه جهانی نیاز مبرم دارد و هر گونه تعلل در این خصوص ممکن است عواقب ناگواری را درپی خواهد داشت.

گزارش های منتشر شده شده درباره اوضاع اقتصادی، بهداشتی وآموزشی در افغانستان نشان میدهند که این کشور برای تامین نیازهای مردم در این بخش ها به کمک های بین المللی احتیاج دارد و عدم تعامل سیاسی یا مسئله به رسمیت نشناختن حاکمیت طالبان توسط کشورهای مختلف،چالش ها برای دولت طالبان در مسیر اداره امورافغانستان را تشدید کرده است.

بر همین اساس است که مقامات طالبان از جامعه جهانی به خصوص کشورهای غربی خواسته اند با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی  و ملاک قرار دادن موازین بشر دوستانه ،به مردم افغانستان کمک های فوری ارائه کنند.

آمارهای منتشر شده درباره خطر گرسنگی و عدم مصونیت غذایی میلیون ها نفر در افغانستان این نگرانی را به وجود آورده که عدم توجه جدی و فوری جامعه بین المللی به اصل ارائه کمک های بشر دوستانه ممکن است بیش از همه کودکان و زنان را در معرض خطرگرسنگی قرار دهد.

 در شرایطی که با تسلط طالبان بر افغانستان ،کمک های بین المللی به این کشور بشدت محدود یا متوقف شده است کشورهای همسایه  با رویکردی انسانی درچارچوب برگزاری نشست های مشترک درصدد یافتن راههای مختلف  کمک به مردم افغانستان و تثبیت اوضاع سیاسی و اقتصادی در این کشور هستند. با برگزاری دو دور نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه های اخیر به میزبانی اسلام آباد و تهران ،قرار است دور سوم این اجلاس  نیز با دعوت از دولت طالبان  در پاکستان برگزار شود.

ایران از معدود کشورهایی بوده است که در ماه های اخیر در چندین نوبت با ارسال کمک های بشر دوستانه شامل مواد غذایی،دارویی و سوخت به افغانستان به بهبود اوضاع این کشور و کاهش مشکلات مردم کمک کرده است.

از نطر مقامات ایران باید همزمان با تلاش برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان مبتنی بر مشارکت همه اقوام که به آرامش و ثبات سیاسی دراین کشور کمک می کند باید کمک های فوری بشر دوستانه به مردم افغانستان برای جلوگیری از بحران انسانی  نیز صورت گیرد تا اصل حمایت از مردم قربانی، موضوع فراهم نبودن شرایط  داخلی  در این کشور برای شناسایی رسمی حاکمیت طالبان نشود. 

درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشورها برای کمک به افغانستان

کلیدواژه