طرح طالبان برای جذب نیروهای ارتش سابق افغانستان در ارتش جدید
(last modified 1400-09-14T04:33:51+00:00 )
قوس 14, 1400 09:03 Asia/Kabul
  • طرح طالبان برای جذب نیروهای ارتش سابق افغانستان در ارتش جدید
    طرح طالبان برای جذب نیروهای ارتش سابق افغانستان در ارتش جدید

رئیس ستاد ارتش طالبان اعلام کرد برخی از کارکنان ارتش سابق افغانستان در ارتش جدید این کشور جذب خواهند شد.

 قاری فصیح‌الدین فرمانده ارتش طالبان گفت: کسانی که در ارتش سابق تعلیم دیدند و البته در فساد دست نداشتند در نیروهای ارتش جدید افغانستان و تحت امر طالبان ادغام می شوند.

پیش از این، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته بود: طالبان به همه نیروهای ارتش سابق در افغانستان نیاز ندارد.

«محمد یعقوب مجاهد» سرپرست وزارت دفاع دولت طالبان هم اعلام کرد: نیروی هوایی مستقل در افغانستان تاسیس خواهد شد.

با تسلط طالبان بر افغانستان از 15 اوت 2021 ،یکی از مسائلی که مورد پرسش افکار عمومی در این کشور قرار گرفت، نوع مواجهه دولت طالبان با نیروهای مسلح افغانستان بود.

با توجه به تفکرات طالبان از جمله اتکا به یک اندیشه خاص برای اداره امور افغانستان ، این گمانه مطرح است که این گروه از همه نیروهای ارتش سابق این کشور استفاده نخواهد کرد و بر اساس برخی ضواط ،فقط شماری از نیروهای مسلح افغانستان در ارتش جدید این کشور که طالبان در آن محوریت دارد، جذب خواهند شد.

از نظر دولت طالبان، بیشتر نیروهای مسلح که در دولت سابق افغانستان به رهبری اشرف غنی در ارتش حضور داشتند امکان جذب در ارتش جدید این کشور را ندارند، زیرا آنان به لحاظ فکری به منظومه گفتمانی این گروه وابستگی ندارند.

برهمین اساس است که مقامات دولت طالبان از جذب محدود نیروهای ارتش سابق افغانستان در ارتش جدید این کشور خبر داده اند.

طالبان پس از بدست گرفتن کنترل افغانستان به دلیل وجود طیف متنوعی از الزامات از جمله برخورد با ناامنی ها و مقابله با گروه تروریستی داعش، وعده تشکیل ارتش جدید را در این کشور مطرح کرده بود که ظاهرا دولت طالبان در حال فراهم کردن مقدمات این تصمیم است.   

 تلاش برای شکل گیری یک ارتش منظم در افغانستان برای مقابله با تهدیدات و دفاع از مرزهای این کشور ضمن آنکه یک هدف بلندمدت برای طالبان محسوب می شود، می تواند ناشی از شرایط  ماه های اخیر افغانستان باشد که ناامنی ها به طور معنا داری افرایش یافته است.

"شکریه بارکزی" از اعضای سابق مجلس نمایندگان افغانستان می گوید: اگر طالبان برای مهار داعش و جلوگیری از جنگ‌های فرقه اقدام جدی نکند افغانستان با بحران جدی مواجه خواهد شد که در گوشه گوشه کشور درگیری و خشونت به نام قوم و مذهب آغاز خواهد شد.

در شرایطی که پس از حملات متعدد تروریستی داعش در مناطق مختلف افغانستان، دولت طالبان به ضعف و ناکارآمدی در تامین امنیت و مقابله با گروه تروریستی داعش متهم شده است ،مسئله تشکیل ارتش منظم و مقتدر برای مبارزه با تهدیدات داخلی و دفاع از مرزها در دستورکار جدی طالبان  قرار گرفته است.

این دیدگاه وجود دارد که طالبان برای نشان دادن اقتدار خود در داخل و خارج افغانستان باید تلاش های خود را بر روی تشکیل ارتش منظم و مقتدر متمرکز کنند تا ضمن پاسخ به مطالبات مردم برای مقابله با ناامنی ها و برقراری ثبات بتواند با اتکا به  ارتش حاکمیت خود را تقویت کنند.

با توجه به دغذغه کشورهای همسایه افغانستان در خصوص کشیده شدن ناامنی های احتمالی از داخل این کشور به همسایگان، شکل گیری یک ارتش قوی توسط طالبان، می تواند به کاهش این نگرانی ها نیز کمک کند.

کلیدواژه