قوس 16, 1400 16:40 Asia/Kabul

روزنامه نگار و کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: علت مسدود بودن دارایی های افغانستان را باید به اختلافات میان طالبان و آمریکا در مذاکرات دوحه مربوط دانست، چون در دوحه میان طالبان و آمریکا توافقتی صورت گرفته است که به درستی محتوای آن مشخص نیست و تا این اختلافات حل نشود مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

عباس حسن زاده روزنامه نگار و کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: اوضاع سیاسی در افغانستان در طول دو دهه گذشته همواره ملتهب بوده و در حال حاضر هم وضعیت برای مردم این کشور و هم برای کشورهای جهان و منطقه رضایت بخش نیست.

وی افزود: قرار گرفتن افغانستان در یک منطقه خاص جغرافیایی و حضور همه جانبه کشورهای خارجی در این کشور ثبات افغانستان را در 20 سال گذشته برهم زد و 42 کشور جهان به سرکردگی آمریکا با شعار امنیت و بازسازی وارد افغانستان شدند ولی نه تنها امنیت به افغانستان نیامد بلکه ما شاهد ناامنی های فزاینده در این کشور بودیم و هیچ بازسازی هم صورت نگرفت.

این کارشناس افغان در مورد مسدود شدن داریی های افغانستان از سوی آمریکا گفت: علت مسدود بودن دارایی های افغانستان را باید به اختلافات میان طالبان و آمریکا در مذاکرات دوحه مربوط دانست، چون در دوحه میان طالبان و آمریکا توافقتی صورت گرفته است که به درستی محتوای آن مشخص نیست و تا این اختلافات حل نشود مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: تا هنوز اعتمادی کاملی از سوی کشورهای جهان، منطقه و همسایه های افغانستان در مورد عملکرد طالبان به وجود نیامده است و حتی سازمان ملل متحد و اروپایی های هم کمک های بشر دوستانه خود را توسط موسساتی که خود آن ها زیر نظر دارند به مردم افغانستان ارسال می کنند و این ها همه نشان آن است که تا کنون جهان به طالبان اعتماد ندارد.

حسن زاده تصریح کرد: اعمال زور و فشار از سوی آمریکا راه حل بحران افغانستان نیست؛ آمریکا و طالبان باید از طریق مذاکره مشکلات خود را حل کنند و آمریکا باید توجه داشته باید که در حال حاضر طالبان قدرت را در دست دارند و هر گونه جنگ و درگیری، به مردم افغانستان و درنتیجه به جهان و کشورهای منطقه آسیب می زند.

این روزنامه نگار افغان در ادامه اظهار داشت: طالبان هم برای عبور از وضعیت فعلی باید از خود نرمش نشان بدهند و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان می تواند باعث آرامش این کشور شود تا ما دیگر شاهد جنگ و نزاع در این سرزمین نباشیم.

کلیدواژه