قوس 18, 1400 18:27 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان و کارشناس امور سیاسی گفت: آمریکا تمایلی نداشت تا طالبان توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک حکومت به رسمیت شناخته شود و با تاثیری که این کشور بر سازمان ملل داشت مانع از به رسمیت شناخته شدن این گروه شد.

سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: بعد از توافقی که در دوحه میان طالبان و آمریکا امضا شد، مقامات آمریکایی عملا رسمیت بخشی طالبان را کلید زدند، اما حالا که طالبان به قدرت رسیده اند و به رسمیت شناخته شدن این گروه در سطح جهانی مطرح است، آمریکا هم همچون گذشته به دنبال منافع خود می باشد و در چنین موقیعت های بده بستان  های سیاسی مطرح است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر که طالبان قدرت را در دست گرفته اند و در یک سردرگمی ناشی از عدم به رسمیت شناخته شدن به سر می برند، آمریکا مایل است که این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد و آنچه در سازمان ملل هم اتفاق افتاد نیز در همین جهت بود که آمریکا تمایلی نداشت تا طالبان توسط این سازمان به عنوان یک حکومت به رسمیت شناخته شود و با تاثیری که آمریکا بر سازمان ملل داشت مانع از به رسمیت شناخته شدن این گروه شد.

این کارشناس افغان اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که در چنین وضعیتی آمریکا و سازمان ملل به طالبان مشروعیت ببخشند و عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان دور از انتظار نبود و با توجه به این که آمریکا، قطر را به عنوان حافظ منافع خود انتخاب کرده است، مشخص می شود که آمریکا به طالبان اعتماد ندارد و می خواهد یک توازون میان طالبان و مخالفان آن ها در افغانستان ایجاد کند و به گونه ای غیر مستقیم با عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان، به رقبای این گروه کمک کند.

موسوی مبلغ یادآور شد: در حال حاضر افغانستان در یک شرایط پیچیده و خطرناکی قرار دارد که این بازی پیچیده ناشی از یک برنامه ریزی استخباری است، از طرفی آمریکا بر سازمان ملل فشار وارد می کند تا مانع به رسمیت شناخته شدن طالبان شود و از طرفی هم کشورهای منطقه می خواهند تا یک حکومت با ثبات در افغانستان شکل بگیرد چرا که منافع این کشور ها با ایجاد ثبات در افغانستان تامین می شود.

وی افزود: بر خلاف آمریکا که با عدم به رسمیت شناختن طالبان به دنبال بحران در این کشور است، برخی از کشورهای منطقه افغانستان به خاطر منافع خود به دنبال ثبات در افغانستان هستند و زمزمه های نیز به گوش می رشد که این کشورها به سمت به رسمیت شناختن طالبان حرکت می کنند.

لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد در تازه ترین نشست خود با دادن کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان مخالفت کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان روز چهارشنبه در دیدار خانم «روزمری دی‌ کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در کابل گفت: ندادن کُرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان نقض حقوق ملت ‌افغان است و استفاده از آن به عنوان ابزار فشار، مشکلات را پیچیده‌ تر می‌کند.

روزمری دی‌ کارلو هم در این دیدار وعده داد: با دولت طالبان در بخش امنیتی همکاری کند.

پیش از این «سهیل شاهین» نیز که به عنوان نماینده دولت طالبان در سازمان ملل متحد معرفی شده گفته بود که کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد براساس قوانین سازمان، حق دولت طالبان است .

تا هنوز هیچ کشوری به طور رسمی دولت موقت طالبان را در افغانستان به رسمیت نشاخته است.

کلیدواژه