قوس 24, 1400 08:28 Asia/Kabul
  • سقوط آزاد ارزش پول ملی افغانستان
    سقوط آزاد ارزش پول ملی افغانستان

سقوط آزاد ارزش پول ملی افغانستان نه تنها بر اقتصاد این کشور بلکه بر قیمت کالاهای اساسی مانند نان به شدت تاثیر منفی گذاشته است. به گونه ای که به گفته اتحادیه پیشه وران و مغازه داران افغانستان افزایش نرخ آرد و گاز موجب شده است، قیمت نان نیز پنجاه درصد افزایش یابد.

این برای اولین بار در دو دهه گذشته است که قیمت برابری افغانی در برابر دلار به 125 افغانی در مقابل یک دلار می رسد. کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای کاهش شدید ارزش افغانی واحد پول ملی افغانستان در برابر دلار عنوان می کنند که مهترین آن ادامه کارشکنی های آمریکا در آزاد سازی دارایی افغانستان است که بالغ بر هفت میلیارد دلار عنوان می شود.

در واقع آمریکا با استفاده از این حربه در صدد است خواسته های خود را بر طالبان تحمیل کند. شکست دو دور گفتگوهای نمایندگان طالبان و آمریکا در دوحه قطر و ناامیدی فعالان اقتصادی از آزاد سازی دارایی های افغانستان در کنار خالی بودن خزانه بانک مرکزی این کشور باعث شد تا ارزش پولی ملی افغانستان به شدت سقوط کند.

اجمال احمدی کارشناس مسایل اقتصادی و رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان در این باره معتقد است:
نبود منابع ارزی توانایی بانک مرکزی افغانستان را برای تقویت ارزش پول ملی کاهش داده و باعث نگرانی در بازار شده که از نظر روانی بر وضعیت آن آثار منفی داشته است.
اگر چه مشکلات ساختاری اقتصادی، نبود توازن در صادرات و واردات و کمبود پول نقد از دیگر دلایل سقوط ارزش پول ملی افغانستان محسوب می شود اما آنچه که گفته می شود دولت پاکستان با چاپ پولهای افغانی تلاش کرد تا طالبان را  در پرداخت حقوق معوقه کارمندان کمک کند از دلایل مهم سقوط ارزش پول ملی افغانستان محسوب می شود. زیرا این پولها بدون پشتوانه و صرفا برای نجات وضعیت اقنصادی طالبان از سوی دولت پاکستان چاپ شد که اکنون با گذشت کمتر از یک ماه آثار خود را بر اقتصاد افغانستان و ارزش پول ملی این  کشور نشان داده است. 

نبی اقبال کارشناس مسایل اقتصادی در این باره براین اعتقاد است:
طالبان و بانک مرکزی آن از ابزارها و توانایی لازم برای کنترل بازار ارز و ارزش پول ملی افغانستان برخوردار نیستند و در نتیجه ارایه کمکهای خارجی نمی تواند گره ای از مشکلات اقتصادی این کشور را بگشاید.

در  هر حال از دیدگاه محافل اقتصادی در افغانستان، طالبان که خود را در برابر سرنوشت مردم این کشور مسئول می داند باید توجه ویژه ای به وضعیت اقتصادی افغانستان نماید و با تلاش برای تشکیل دولتی فراگیر و جذب نخبگان اقتصادی و مالی در جهت افزایش ارزش پول ملی افغانستان بکوشد.

اتکا به کمکهای خارجی در شرایطی که حاکمیت طالبان در افغانستان از سوی محافل بین المللی به رسمیت شناخته نشده است نمی تواند دوای درد اقتصاد شکننده افغانستان باشد.

تلاش بانک مرکزی افغانستان برای جلوگیری از سقوط ارزش افغانی

کلیدواژه