قوس 24, 1400 14:15 Asia/Kabul
  • مخالفت آمریکا با مجازات نظامیان درگیر در حمله پهپادی کابل
    مخالفت آمریکا با مجازات نظامیان درگیر در حمله پهپادی کابل

در ادامه جنایات آمریکا در افغانستان، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که  نظامیانی که در کشته شدن 10 غیرنظامی افغان در حمله پهپادی در کابل دست داشتند، مجازات نمی شوند.

نظامیان اشغالگر آمریکایی در ساعات پایانی حضور نظامی خود در افغانستان، خانه ای را در حومه فرودگاه کابل هدف حمله پهپادی قرار دادند که براثر آن، ده نفر از جمله هفت کودک کشته شدند. آمریکایی ها پس از این جنایت مدعی شدند که آنها درصدد انجام حمله راکتی به یک خودرو که قصد انجام حمله انتحاری به فرودگاه کابل داشته، بودند.اما با مشخص شدن ابعاد این جنایت و فشار افکارعمومی، مقامات آمریکایی مجبور به پذیرش اشتباه خود شدند.

ژنرال «سامی سعید» بازرس کل نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: اگرچه تیم حمله از حضور کودکان در محل مورد نظر بی‌اطلاع بود، اما بررسی‌ها از تصاویر نظارتی نشان می‌دهد که درست قبل از شلیک موشک از پهپاد، تصویر حداقل یک کودک در دوربین‌ها دیده می‌شود.

«رمل» پدر خانواده ای که سه فرزند خود را در این حمله از دست داده، می گوید: معذرت خواهی آمریکا کافی نیست بلکه عاملان این حمله باید مجازات شوند؛ آمریکا مدعی است که سوزنی را از هوا بر روی زمین می بینند پس چگونه است که آنها کودکان را در حیاط خانه ندیدند، بنابراین این حمله عمدی بوده است.

در بیست سال اشغالگری آمریکا در افغانستان، نظامیان آمریکایی هزاران مورد جنایت را مرتکب شده اند که فقط به چند مورد آن اعتراف کرده اند، از جمله کشتن شانزده زن و کودک در قندهار، بمباران بیمارستان غیرنظامی در قندوز و آخرین مورد نیز، کشتار کودکان در حومه فرودگاه کابل. این اعترافات نیز درحالی صورت گرفت که شواهد و اسناد انکار ناپذیری درباره این جنایات وجود داشته است.

با این حال نظامیان امریکایی به رغم همه جنایاتشان در افغانستان و حتی عراق همواره از مجازات در امان بوده اند. براساس قرارداد وضعیت نیروهاˈ(SOFA) که امریکا در زمینه حقوق نیروهای نظامی خود در پایگاه‌های نظامی مستقر در کشورهای مختلف امضا می کند، هنگامی که یکی از پرسنل نظامی وغیر نظامی امریکا در زمان انجام وظایف مرتکب تخلف یا جرمی شود، فقط ارتش ایالات متحده می‌ تواند علیه وی اعلام جرم کند. به عبارت دیگر، دادگاه های داخلی کشورهای محل استقرار نظامیان آمریکایی حق محاکمه سربازان متخلف آمریکایی را ندارند و رسیدگی به تخلفات این نظامیان باید دردادگاه های داخل آمریکا انجام می شود. این توافقات در واقع ادامه همان قانون کاپیتولاسیون است که چند دهه گذشته آمریکا با کشورهای مختلف محل استقرار نیروهایش اجرا می کرد.

در این راستا براساس توافق های پیشین صورت گرفته با دولت افغانستان نیز در صورت لزوم، محاکمه نظامیان آمریکایی در دادگاه های نظامی آمریکا انجام می شود. این وضعیت، شرایط را بیش از پیش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات نظامیان امریکا فراهم می آورد. نظامیان آمریکایی طی سال ها حضور در افغانستان، عراق و برخی دیگر از مناطق جهان، با کشتار غیرنظامیان در عملیات هوایی، تجاوز جنسی، یورش به منازل افراد عادی و شخصیت های سیاسی و همکاری با مافیای مواد مخدر؛ حقوق بشر را به صورت گسترده نقض کرده اند اما هیچگاه متناسب با تخلفاتشان، مجازات نشده اند.

در واقع به رغم همه ادعاهای حقوق بشری دولت آمریکا، حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان جز کشتار غیر نظامیان، ناامنی فزاینده و افزایش قابل توجه تولید و قاچاق مواد مخدر نتیجه دیگری نداشته است. عدم مجازات عامل کشتار 10 غیر نظامی افغان در حمله پهپادی امریکا نیز بار دیگر جنایات نظامیان آمریکایی و حمایت دولتمردان آمریکایی از این جنایات را به نمایش گذاشت. 

آمریکا کسی را درباره حمله پهپادی به کابل مجازات نمی کند

کلیدواژه