مردم افغانستان؛ متضرر اصلی چالش های اقتصادی و سیاسی و کشمکش های طالبان و جامعه جهانی
(last modified 1400-09-28T05:39:34+00:00 )
قوس 28, 1400 10:09 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: متضرر اصلی وضعیت پیش آمده و چالش های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در افغانستان و کشمکش های طالبان و جامعه جهانی، مردم افغانستان هستند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اوضاع وخیم اقتصادی در افغانستان، اصرار مقامات طالبان بر آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان از سوی غربی ها و به ویژه امریکا و خودداری آنان از آزاد کردن این دارایی ها، گفت: یک طرف حکومت طالبان است با سیاست های بسیار منجمد، محدود و متعصبانه و طرف دیگر جامعه جهانی و غربی ها که پول های افغانستان را بلوکه کرده اند و به دنبال منافع خود هستند.

وی افزود: یکی از چالش های اساسی امروز افغانستان بحث اقتصادی است که میلیاردها دالر از سرمایه های آن در کشورهای غربی و به ویژه امریکا بلوکه شده و عامل نزاع حکومت طالبان با دنیا هم شده است. کشورهای خارجی هم می گویند درست است که این پول ها متعلق به مردم افغانستان است اما اگر قرار باشد در اختیار مردم قرار بگیرد باید از مسیرهای بانکی باشد در حالی که بانک ها در افغانستان در اختیار طالبان است و طالبان هم به رسمیت شناخته نشده اند و تعاملات مالی و بانکی با آن امکان پذیر نیست.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: از سوی دیگر طالبان تاکنون در برابر خواسته ها و شرایط جامعه جهانی تمکین نکرده اند، خود را مستقل معرفی کرده و وانمود می کنند که خودشان تصمیم می گیرند و مانند دولت های سابق نیستند که فرمان حکومت در دست کشورهای خارجی باشد، این موضوع هم باعث نزاع شده اما در میان این نزاع ها مردم افغانستان متضرر می شوند.

به گفته مختاری در توافقنامه امریکا و طالبان که درپی ماه ها مذاکره امضا شد و فقط بخش هایی از آن منتشر شده هم تاکید شده که در افغانستان باید یک حکومت فراگیر با حضور تمام طیف ها، اقوام و مذاهب تشکیل شود و خود طالبان هم به این امر معترفند اما با دخالت های ناجوانمردانه بخش امنیتی پاکستان آن برنامه به هم خورد و بخش تندروی حاکم شد که متعلق به طیفی از یک قوم خاص است و تا به حال هم بنا ندارند که دیگران را در حکومت جا دهند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: با همه این ها کشورهای خارجی که خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان هستند و شروط دیگری هم برای طالبان دارند، ضرری نمی کنند و فقط بر شروط خود اصرار دارند، طالبان هم سیاست های خود را دارند و این مردم افغانستان هستند که در میان اختلافات طالبان و کشورهای دیگر متحمل زیان، فقر و گرسنگی می شوند.

مختاری با اشاره به طرح موضوعی در امریکا مبنی بر اینکه غرامت خانواده های قربانیان حملات 11 سپتمبر سال 2001 میلادی از پول های بلوکه شده افغانستان در امریکا پرداخت شود گفت: آشکار شده که آن حملات توسط نیروهای القاعده و نیروهای عربستانی صورت گرفت که در پاکستان آموزش دیده بودند و اگر قرار باشد غرامتی گرفته شود باید از این کشورها گرفته شود و این موضوع نشان می دهد که امریکایی ها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند و هر طور که خودشان بخواهند عمل می کنند.

وی اضافه کرد: این مساله با هیچ منطقی سازگار نیست اما امریکایی ها منطق خود را دارند، به هر گروه و کشوری که بخواهند برچسب تروریزم می زنند و با هر گروه تروریستی و جنایتکاری که بخواهند رابطه برقرار می کنند و این کار هم از آنان بعید نیست که پول مردم بیچاره ای را که حامی و نظامی ندارند، تصاحب کنند.

 

کلیدواژه