پایان فقر و امکان تحصیل برای همه؛ خواسته هراتی‌ها از مسؤولان محلی
(last modified 1403-05-25T11:38:28+00:00 )
اسد 25, 1403 16:08 Asia/Kabul

شهروندان ولایت هرات در سومین سالروز شکست آمریکا و ناتو در افغانستان و استقرار حکومت طالبان از مسؤولان می خواهند تا کار، تحصیل و امنیت برای مردم تأمین شود.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، در مراسم های مختلفی که به منظور تجلیل از روز 24 اسد در ولایت هرات برگزار شده است، مقام‌های محلی بر اینکه حکومت افغانستان خدمتگزار مردم تأکید کردند و از راه اندازی پروژه های کلان اقتصادی، ایجاد فرصت های کاری و حمایت از سرمایه گذاری و تولید سخن گفتند.

شماری از شهروندان هرات نیز در حالی که از امنیت به وجود آمده و پایان جنگ و خونریزی خرسند هستند از مسئولان حکومتی می خواهند تا به وضعیت زندگی عموم مردم توجه شود.

این شهروندان از بیکاری، فقر و نبود برنامه منظم برای اداره زندگی گلایه دارند و می گویند: حکومت ها مکلف هستند تا شرایط خوب زندگی را برای اتباع کشور فراهم کنند تا از فرار جوانان پیشگیری شود و زمینه برای آبادی، توسعه و رفاه افغانستان فراهم گردد.

در همین حال مولوی حیات الله مهاجر فراهی معاون والی هرات به این نگرانی های شهروندان پاسخ داد و گفت: در سه سالی که از عمر نظام کنونی در کشور می گذرد، بیشترین توجه مسئولان حکومتی بر توسعه اقتصادی، راه اندازی پروژه های عام المنفعه و ایجاد کار و اشتغال برای مردم بوده است.

معاون والی هرات تصریح کرد:« نظام امارت اسلامی در افغانستان در تمامی ولایت های کشور پروژه های کلان اقتصادی روی دست دارد. در شهرک صنعتی ولایت هرات تا قبل از روی کار آمدن حکومت سرپرست فقط 18 هزار تن مشغول کار بودند که حالا این رقم به 80 هزار نفر افزایش یافته است. پیش از این فقط 150 کارخانه در هرات فعالیت داشت اما اکنون یک هزار کارخانه و شرکت در این ولایت فعال می باشد.»

وی افزود: «کار احداث بزرگراه هرات – قندهار جریان دارد، پروژه های اعمار کانال های آبروی شهری در دست انجام است و کار استخراج معادن آهن در ولسوالی غوریان نیز هم چنان ادامه دارد.»

در مراسم های جشن پایان اشغال افغانستان که مسئولان حکومتی در هرات برگزار کرده بودند نیز تعدادی از سخنرانان از مقام های حکومت افغانستان خواستند تا جهاد سازندگی و بازسازی را در کشور آغاز کنند و بر چهار دهه بیکاری، بحران اقتصادی و فرار مغزها و سرمایه ها از کشور نقطه پایان بگذارند.

این شهروندان تعلیم و تحصیل را حق مسلم همه مردم افغانستان دانستند و تاکید کردند: آموزش و فراگیری دانش تنها بر مردان واجب نیست و جامعه افغانستان به زنان و دختران تحصیلکرده و متخصص نیاز دارد.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی در ولایت هرات، عزت، آبرو و پیشرفت را فقط در ماندن در کشور می دانند و می گویند: فرار از کشور راه حل نیست و افغانستان به خاطر آبادی، حفظ استقلال و توسعه اقتصادی، علمی و تخصصی نیاز به قشر تحصیلکرده و جوان دارد.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که پس از گذشت سه سال از استقرار حکومت فعلی در کشور هنوزهم روند مهاجرت ها ادامه دارد و به یکی از چالش ها برای خانواده ها تبدیل شده است.

طالبان دستاوردهایی داشته اند اما مشکلات افغانستان هم زیاد است

تحولات افغانستان طی سه سال تسلط طالبان

تاکید مقام طالبان بر ضرورت توسعه متوازن در سراسر افغانستان

کلیدواژه