قوس 29, 1400 09:03 Asia/Kabul
  • تشکیل حکومت فراگیر ،شرط برقراری امنیت پایدار در افغانستان
    تشکیل حکومت فراگیر ،شرط برقراری امنیت پایدار در افغانستان

" حسین امیرعبداللهیان "  وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در سخنانی در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ،مواضع و دیدگاه ایران را در باره برقراری امنیت پایدار در افغانستان تشریح  کرد .

وزیر امور خارجه ایران گفت ؛امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، محقق می شود .

"امیرعبداللهیان "  افزود :  تأخیر در این امر، به  دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم داعشی ، مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل نماید.

سخنان وزیر امور خارجه ایران در نشست اسلام آباد به سه مولفه مهم اشاره دارد که در شکل گیری آینده افغانستان در مسیر صلح و امنیت و آرامش پایدارنقش کلیدی وموثری دارد. "آشتی و انسجام ملی " ، "مشارکت فراگیر درحکومت و حکمرانی " و "همکاری کشورهای همسایه در مبارزه با تروریسم "، سه مولفه ای است که وزیر خارجه ایران از آنها بعنوان مهمترین و فوری ترین اقدامات  برای تضمین آینده ای روشن در افغانستان ،نام برد .   

این مولفه ها بیانگر دیدگاه ایران در قبال صلح و امنیت جمعی در منطقه است  . نقش ایران در کمک به افغانستان برغم تغییر حکومت ها و متغیرهای سیاسی ، اثبات شده است .در اجلاس اسلام آباد نیزاین موضوع مورد توجه قرار گرفت  و  هیأت اعزامی از صلیب سرخ جهانی به نشست سازمان همکاری اسلامی ،از نقش سازنده ایران در حمایت و کمک به این مردم قدردانی کرد.واقعیت این است که بخش‌های بهداشتی و آموزشی در افغانستان در حال نابودی است .به عبارتی روشنتر افغانستان به سرعت به سمت یک بحران انسانی پیش می‌رود.

در جریان تحولات اخیر افغانستان ۵۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ایران شدند .سیاست‌های غلط و مداخله‌جویانه در منطقه موجب این حجم از آوارگان شد و تا وقتی این سیاست ادامه داشته باشد، همچنان شاهد آوارگی پناهندگان خواهیم بود.در حال حاضر  بیش از پانصد هزار دانش‌آموز افغانستان درایران در حال تحصیل هستند. جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان  تفاوتی بین ایرانیان و اتباع قائل نشده وتا کنون  بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به اتباع تزریق شده است .این در حالی است که به گفته  "فیلیپو گراندی " کمسیرعالی پناهندگان سازمان ملل متحد کمک‌های بین المللی برای اتباع افغانستانی کمتر از ۵ درصد هزینه‌های آنان است و ایران این هزینه‌ها را متحمل می‌شودبدیهی است جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌هایی در خصوص این موضوعات و تبعات آن  دارد .

"محمود عباس زاده مشکینی "  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران،  با اشاره به اهمیت  این نشست  که به پیشنهاد و ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است ،خاطرنشان می کند ،  تشکیل دولت فراگیر در افغانستان  به برقراری ثبات سیاسی و امنیتی کمک خواهد کرد و اعضای سازمان همکاری اسلامی می توانند در تحقق این امر نقش آفرین باشند.

اکنون اوضاع سیاسی در افغانستان تغییر کرده است واگر حاکمیت دراین کشور قادر به مقابله با تروریسم و مشکلات نباشد، کشورهای دیگر نیزبا پیامدهای آن مواجه می شوند. طالبان باید درک کنند که تشکیل یک دولت فراگیر، توام با احترام به حقوق همه اقوام و اقشار جامعه  و عدم استفاده از خاک افغانستان برای تروریسم در سایر کشورها، از ضرورت هایی است که راه را برای برقراری ثبات و امنیت  و بازگشت افغانستان به عرصه تعاملات منطقه ای و بین المللی هموار خواهد کرد.

کلیدواژه