قوس 30, 1400 15:02 Asia/Kabul
  •  تظاهرات ضد آمریکایی در کابل

مردم کابل در اعتراض به اقدام دولت آمریکا در توقیف دارایی‌های افغانستان، با برگزاری تظاهراتی گسترده خواستار آزادسازی این دارایی‌ها شدند.

منابع رسانه ای طالبان با انتشار تصاویری از این تظاهرات اعلام  کردند ، افغان‌ها به اقدام کاخ سفید معترض هستند و از دولت آمریکا می‌خواهند که به تروریسم مالی علیه شهروندان افغانستان پایان دهد.

در همین حال، طبق برخی گزارش ها روز گذشته نیز (دوشنبه)در اعتراض به توقیف دارایی های افغانستان ،تجمعی  در مقابل کاخ سفید برگزار شد و معترضان از دولت آمریکا خواستند تا مردم افغانستان را قربانی سیاست‌های خود نکند.پیش از این در لندن نیز علیه اقدامات آمریکا در قبال مردم افغانستان تظاهرات اعتراضی برگزار شده بود.

توقیف دارایی های افغانستان توسط دولت آمریکا، بیانگر این واقعیت است که برغم خارج شدن نظامیان آمریکایی اما همچنان مردم افغانستان قربانی سیاست های خصمانه آن کشور هستند.

آمریکا در دو دهه  حضورناکام خود در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و مهار طالبان ،هزاران نفر از مردم این کشور را به کام مرگ فرستاد و بسیاری از زیر ساخت های افغانستان را نیزبه نابودی کشاند.

با وجود آنکه تصور میشد پس از خروج آمریکا و ناتو از افغانستان ،شرایط دستکم  در برخی بخش ها برای مردم این کشور بهبود خواهد یافت اما اینگونه نشد و تصمیم کاخ سفید برای توقیف دارایی های افغانستان بحران جدیدی را برای شهروندان این کشور به وجود آورد.  

دولت آمریکا پس ازحاکمیت  مجدد طالبان در افغانستان در15 اوت 2021 ، حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور  را  به بهانه به قدرت رسیدن طالبان توقیف کرد که این اقدام مشکلات بسیاری را برای مردم افغانستان ایجاد کرده است.

توقیف دارایی های افغانستان توسط آمریکا سبب شده تا دولت طالبان علاوه برعدم امکان پرداخت حقوق کارکنان بخش های مختلف ادارات دولتی ،در خصوص واردات دارو ، کالاهای اساسی و مواد غذایی نیز اقدام کند.

به همین دلیل است که در ظرف بیش از چهار ماه گذشته که از تسلط طالبان بر افغانستان سپری شده است با کاهش ذخایر مواد غذایی و دارویی، این کشور بندریج در معرض بحرانی انسانی قرار بگیرد که نهادهای مختلف بین المللی نیز درباره آن بارها هشدار داده اند.    

"مری الن مک‌گروارتی"، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید :

در دوره فعالیت بیست ساله اش با این نهاد، هیچگاه شاهد آشکار شدن و گسترش بحران انسانی با سرعت و مقیاسی که اکنون در افغانستان وجود دارد، نبوده است. 

مجموع گزارش های منتشر شده توسط نهادهای مختلف بین المللی نشان می دهد که عمده ترین خطری که در حال حاضر با توقیف دارایی های افغانستان از سوی آمریکا آن کشور را تهدید می کند ،بحران غذایی و احتمال بروز قحطی و گرسنگی گسترده در افغانستان است.

پیش‌تر سازمان ملل هشدار داده بود، اگربه وضعیت افغانستان رسیدگی نشود، ۹۷ درصد شهروندان این کشور تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی زیر خط فقر می‌روند. 

در چنین شرایطی انتظار مردم افغانستان این است که دولت آمریکا که خود به گونه ای در به قدرت رسیدن طالبان در آن کشور نقش داشته است، با در نظر گرفتن شرایط پیچیده کنونی در افغانستان با آزاد سازی دارایی های این کشوراز شکل گیری بحران بزرگ انسانی جلوگیری کند.

کلیدواژه