جدی 05, 1400 09:17 Asia/Kabul
  • گسترش روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی دولت ایران
    گسترش روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی دولت ایران

جمهوری اسلامی ایران پایبند به گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی برای مشکلات دوجانبه و منطقه‌ای است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز شنبه در دیدار «شیخ خلیفه الحارثی» معاون امور دیپلماتیک وزارت امورخارجه عمان که برای شرکت در نشست کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی به  تهران سفر کرده است با بیان این نکته افزود؛ گسترش روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی دولت ایران است.
امیرعبداللهیان با یادآوری جایگاه ویژه کشور عمان در بین همسایگان ایران، بر تلاش دو کشور برای ارتقای حجم روابط تجاری در سطح روابط دوستانه فیمابین تأکید کرد.
عمان در تحولات منطقه‌ نقش فعالی در میانجیگری و آرام‌سازی شرایط و در هماهنگی با جمهوری اسلامی ایفا  می کند که این سیاست از نگاه ایران حائز اهمیت  و ارزشمند است.
در حوزه امنیت دریایی، دریای عمان، تنگه هرمز و همچنین در مسئله یمن و سایر اتفاقات منطقه‌ای نیزهماهنگی‌های خوبی بین ایران و عمان برقرار است .با تاکید بر همین شاخص ها ؛ وزیر امورخارجه ایران  ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌ همه کشورهای منطقه به ویژه ایران و عمان، زمینه لازم برای پایان بحران یمن فراهم شود.  معاون وزارت امورخارجه عمان نیز با ابراز امیدواری برای پایان هر چه سریع‌تر بحران یمن، تاکید کرد ؛عمان از ایده های صلح آمیز و مذاکره برای کاهش مشکلات منطقه‌ای استقبال و حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است دستیابی به امنیت پایدار و توسعه منطقه‌ای، از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌ پذیر خواهد بود.از این منظر سیاست منطقه ای ایران  را می توان حول محور سه هدف تحلیل کرد:

هدف  نخست ؛ تاکید بر امنیت پایداردر منطقه ونفی جریان های  برهم زننده ثبات در منطقه است .

هدف دوم؛ کنشگری مثبت در جهت رفع زمینه های  نا امنی  درمنطقه و ایجاد اعتماد در روابط سازنده و دوستانه بین کشورهای منطقه و همسایه است .

هدف سوم ؛ ارائه دید گاه های سازنده  در جهت ایجاد راهکارهای مشترک امنیتی برای پایان دادن به مناقشات و جنگ های منطقه ای  با همکاری کشورهای  منطقه است .

تجربه نشان داده است که منافع جمعی در چارچوب همکاری و تفاهم محقق خواهد شد. با  تخاصم و منازعه تنش‌ها میان کشورهای منطقه باقی می ماند و این  تنها به نفع مداخله گران و بیگانگان است .اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که در شناخت عوامل نا امنی در منطقه به یک فهم  مشترک رسید .ایران و عمان دراین موضوع اتفاق نظر دارند که گفت‌ وگو و رایزنی درباره مسایل منطقه درشرایط جدید بین‌المللی می تواند به ایجاد تفاهم در بین کشورهای منطقه کمک کند.متاسفانه  برخی بازیگران منطقه ای با اصرار بر ادامه سیاست های جنگ افروزانه  سبب ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده اند .  فضا سازی های تبلیغاتی امریکا ومحافل صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی در مورد نقش منطقه ای و توانمندی های دفاعی ایران در شرایطی که مذاکرات  "وین" برای لغو تحریم های امریکا در حال پیشرفت و به نتیجه رسیدن است ، جریانی با همین هدف است .

جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود اما به دنبال ثبات و امنیت و داشتن بهترین روابط با همسایگان است .روابط خوب ایران بین ایران و همسایگان علاوه بر جنبه های اقتصادی برای حفظ امنیت  جمعی در منطقه نیز اهمیتی راهبردی  دارد .چنین روابطی زمینه ساز تبادل ظرفیتهای اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بین همسایگان والبته به نفع همه کشورهای منطقه است.عناصر مداخله گر و مخرب در منطقه بخوبی می دانند که نتیجه قطعی بهبود روابط  ایران و کشورهای همسایه تقویت امنیت منطقه بدون نیاز به بیگانگان  و توسعه همکاری های دو وچند جانبه در همه عرصه هاست.  سیاست ایران در قبال امنیت در منطقه مبتنی بر دکترین امنیت جمعی است و برهمین اساس، ایران نا امنی در منطقه را به زیان همه کشورهای منطقه می داند.شرایط کنونی منطقه ایجاب می کند که  گفت وگو و مفاهمه برای رفع اختلافات را باید جایگزین  تنش  ورویکردهای خصمانه کرد .  

کلیدواژه