عقرب 26, 1395 19:14 Asia/Kabul
  • گفت و گوهای ایران و چین در عرصه دفاعی

روابط ایران و چین به عنوان دو کشور مهم آسیایی واقع در مسیر جاده ابریشم ، در بستر تحولات منطقه ، در حوزهای امنیتی و دفاعی در حال گسترش و تعمیق است . سفر وزیر دفاع چین به تهران نیز در همین چارچوب انجام شد .

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیداررییس ستاد کل نیروهای مسلح چین ، ازتروریسم و مداخله نامشروع برخی کشورها در امور داخلی دیگران ، به عنوان دو خطر و تهدید بزرک نام برد . روحانی گفت ایران برای ارتقاء امنیت منطقه ای ، از تعمیق همکاری ها با چین در همه زمینه ها از جمله دفاعی استقبال می کند . چانک وان چوان " وزیر دفاع ملی و رییس ستاد کل نیروهای مسلح چین نیز در این دیدار تاکید کرد که روابط دو کشور بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک ادامه می یابد .

توسعه و تعمیق روابط با چین به عنوان کشور مهم در قاره آسیا و دوست با سابقه ایران بسیار حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری امنیت وثبات در منطقه و جهان است و برای تحقق این هدف ، برتقویت زیر ساختهای دفاعی براساس فناوری های نوین و پیشرفته تاکید دارد . راهبرد ایران در این زمینه ، استفاده از دانش تخصصی بومی در صنایع دفاعی و همچنین استفاده از ظرفیت سایر کشورها برای ارتقای همکاری ها در عرصه صنایع دفاعی است .

به همین دلیل ، رییس جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیتهای ایران و پیشرفت های علمی و فن آوری چین گفت ، ایران به دنبال ارتقای همکاریها با چین است .این همکاری دردوره پسابرجام که فضای مناسبی برای همکاری بیشتر درزمینه انرژی - دفاعی - اقتصادی - هسته ای وسایر بخش ها به وجود آمده است ، گسترده خواهد شد .

آنگونه که سردار دهقان وزیر دفاع ایران دردیدار با همتای چینی خود تاکید کرد ارتقاء سطح روابط و همکاری های دفاعی - نظامی بلند مدت با چین ، از اولویت های دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است . سردار دهقان وزیر دفاع ایران دوسال پیش به چین سفرکرده بود .

حفظ ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری جمعی است و افزایش همکاری های دو جانبه می تواند زمینه ساز همکاری های چند جانبه و تاثیر گذار بر تقویت ثبات و امنیت منطقه شود . قاره آسیا و منطقه مهم اقیانوس هند- دریای چین و خلیج فارس ، گستره وسیعی است که با وجود تفاوت ها در مسائل امینتی هر یک از این حوزه ها ، امنیت در جهان قابل تفکیک از یکدیگر نیست . تهدید تروریسیم به اروپا ، آسیای مرکزی و قفقاز و دیگر مناطق جهان رسیده و تهدید داعش و گروه های تروریستی ، به معضل مهم منطقه و جهان تبدیل شده است. مقابله با این تهدیدها به همکاری صادقانه و کارآمد همه کشورهای جهان به ویژه کشور هایی که با تهدیدهای تروریستی روبروهستند نیازمند است. گسترش و تعمیق روابط دفاعی- نظامی ایران و چین و امضای موافقتنامه همکاری دفاعی - نظامی دو کشور ، سرآغاز جدیدی در توسعه روابط دفاعی - نظامی تهران و پکن است .

همکاری های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و چین ، تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست بلکه گامی برای ایفای نقشی تاثیرگذار در تحقق امنیت و ثبات جهانی است .

 

 

 

کلیدواژه