جدی 07, 1400 10:30 Asia/Kabul
  • لغو تحریم های ایران؛ رمز موفقیت مذاکرات وین
    لغو تحریم های ایران؛ رمز موفقیت مذاکرات وین

مذاکرات ایران و گروه 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) امروز ( سه شنبه ) با موضوع رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران درباره راستی آزمایی و تضمین‌ها، در وین پیگیری می شود.

هشتمین دور از گفت‌ وگوهای وین  با محوریت رفع تحریم های ظالمانه ضد ایران عصر دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست "علی باقری" مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و "انریکه مورا"  معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در نشست کمیسیون مشترک برجام، طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت‌آمیز بودن دور قبلی گفت وگوها تأکید و اذعان داشتند، پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت وگوها حاصل شده و در واقع چارچوبی مناسب برای پیشبرد گفت وگوها فراهم شده است.

"میخائیل اولیانوف" نماینده روسیه در مذاکرات وین در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، دور تازه مذاکرات را «عملگرایانه» و «نتیجه‌محور» عنوان کرد و گفت: "شرکت کنندگان موافقت کردند که فرآیند تدوین پیش‌نویس را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا در اسرع وقت دستیابی به توافق انجام شود."

"انریکه مورا" معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون مشترک برجام نیز اعلام کرد: "نشانه‌های مثبتی از موفقیت در دور هشتم مذاکرات وجود دارد. همه طرف‌ها آمادگی و تمایل خود را برای حل‌وفصل اختلافات ابراز داشتند. همه آنها متعهد به دستیابی به نتیجه مطلوب هستند."

هیات مذاکره‌کننده ایران ۸ قوس( 29 نوامبر )  پس از سه ماه وقفه در مذاکرات و در میان جوسازی آمریکا و سه کشور اروپایی (بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) مبنی بر اینکه هیات ایرانی بدون برنامه مشخص و برای وقت کشی به وین آمده است، دو پیش نویس جدید یکی درخصوص لغو موثرتحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای ایران ارائه کرد؛ بر این اساس اجرای تعهدات هسته ای ایران منوط به لغو تحریم های ظالمانه ضد این کشورخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده و سه کشور اروپایی عضو برجام هم هیچ اقدام موثری برای اجرای تعهدات خود انجام نداده اند، بنابراین باید ابتدا همه تحریم‌ها لغو شود و اجرای تعهدات آمریکا نیز مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

"علی باقری" دوشنبه شب پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، با بیان اینکه طرف های مذاکره در این نشست بر اهمیت و اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و همچنین موضوع راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت وگوهای وین تأکید کردند، افزود: رمز موفقیت مذاکرات در وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است.

بدیهی است، در حال حاضر طرف های مذاکره کننده در وین پذیرفته اند که گفت وگوها حول دو پیش نویس ارائه شده از سوی ایران یعنی لغوتحریم ها و موضوع هسته ای ادامه یابد؛ بحث‌های شکلی درباره مذاکرات و چگونگی آن انجام شده است و اکنون در دورهشتم مذاکرات، هیات های مذاکره کننده وارد مباحث محتوایی می‌شوند.

از دیدگاه ایران، نتیجه مذاکرات به جدیت و مسوولیت پذیری طرف های مقابل و به طور مشخص طرف های غربی وابسته است که با لغو موثر تحریم ها و اجرای تعهدات خود، امکان دستیابی به توافقی را که متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران باشد، فراهم کنند.

 

 

کلیدواژه