جدی 07, 1400 17:05 Asia/Kabul
  • اعتراض به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان در افغانستان
    اعتراض به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان در افغانستان

شماری از مردم و فعالان اجتماعی افغانستان به بی توجهی عناصر طالبان نسبت به فرمان عفو عمومی رهبر این گروه و ادامه شکنجه و بازداشت های خودسرانه مردم و فرماندهان سابق اعتراض کردند.

در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از بازداشت و شکنجه "رحمت  الله قادری" افسر سابق  ارتش در شهر کابل و شکنجه و ضرب و  شتم وی، توسط نیروهای طالبان باعث اعتراض و واکنش  گسترده مردم افغانستان شده است.
درولایت پنجشیر نیز اعتراض ها به کشته شدن یک جوان در شهرستان" عنابه" در دومین روز ادامه داشت. در ویدیویی که امروز در شبکه های اجتماعی منتشرشد یک زن معترض گفت: "با حضور طالبان در ولایت پنجشیر ظلم بیشتر شده است، جوانان بازداشت میشوند و افراد غیرنظامی تیرباران میشوند."
در این تصویرها تعدادی زن دیده میشوند که علیه طالبان شعار میدهند.
گروهی از معترضان هم در مرکز ولایت پنجشیر جنازه جوانی که توسط "افراد طالبان" کشته شده را مقابل دفتر والی برده و مقابل ساختمان تجمع کردند.
معترضان خواستار دستگیری عاملان قتل این جوان شدند. یک مقام طالبان گفته است که به شکایات آنها رسیدگی میشود. طالبان بارها تاکید کرده اند که نیروهایشان با غیرنظامیان کاری ندارند.
همچنین رسانه های افغانستان گزارش دادند که طالبان "محمدعارف نوری" رئیس اجرایی تلویزیون خصوصی «نورین» و شاهپور فرهمند خبرنگار تلویزیون آریانا را نیز دستگیر کرده اند.
این منابع نوشته اند که طالبان "فرهمند" را پس از یک بازجویی چند ساعته آزاد کرده است اما از سرنوشت نوری تاکنون خبری در دست نیست.
«ملک ستیز» حقوقدان و آگاه روابط بین الملل در واکنش به این ویدئو نوشت: چند وحشی انسان نما به یکی از  نظامیان سابق اهانت و وی  را شکنجه کردند.
وی  اظهار داشت این  اهانت ها نشان داد که تعدادی  از  نیروهای طالبان از  فرمان ملا هبت  الله اخوند زاده رهبر این  گروه  سرپیچی و احکام عفو عمومی را نادیده می گیرند.
وی از تحلیل گران ، نویسندگان، شخصیتهای علمی و فعالان مدنی  افغانستان  خواست که  نسبت به این اقدامات طالبان ساکت نباشند.
«صبغت الله احمدی» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه افغانستان واز اعضای افراد احمد مسعود نیز در فیسبوک نوشت: گروه طالبان با شکنجه و کشتار غیر نظامیان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، مرتکب جنایات ضد بشری شده است.
وی افزود: با اینکه طالبان گزارش  های اخیر عفو بین الملل و  دیده بان حقوق  بشر را رد کرده اما طالبان در جدیدترین مورد نقض حقوق بشر یک شهروند عادی را  در  عنابه  پنجشیر  شکنجه و به گلوله  بسته است.

شماری از  افراد بلندپایه طالبان روز  گذشته در مراسمی  که درسالروز حمله ارتش شوروی سابقه به افغانستان  برگزار شد از این  گروه  خواستند که  به فرمان عفو عمومی رهبر این گروه پایبند باشند.
"عباس استانکزی" معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در استان لوگر گفت: افغانها همیشه از نفاق داخلی و وحدت نداشتن ضربه خورده اند.
وی اظهار داشت حمله شوروی در سال ۱۳۵۷ و حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به  علت  اختلافات داخلی انجام شد.
"انس حقانی"از  فرماندهان ارشدطالبان نیز گفت که افغان ها همیشه در میدان جنگ برنده بوده اند اما در میدان سیاست و حکومتداری باخته اند.
وی اظهار داشت مقاماتی که شایستگی پستهای کلیدی را ندارند، نباید برای خواسته های شخصی خود حقوق مردم را ضایع کنند.
 روزنامه ۸ صبح افغانستان نیز امروز(سه شنبه)در گزارشی نوشت طالبان به جای دعوتهای نمایشی از افرادی که افغانستان را ترک کرده اند، به کرامت انسانهایی که در افغانستان زندگی می‎ کنند، احترام بگذارند. این روزنامه نوشت: طالبان باید از انتقامگیری، توهین و تحقیر کارمندان دولت سابق خودداری کنند.
درادامه این مطلب  اضافه شده است طالبان  باید با کنترل بر افرادش از کشتار افراد بیگناه جلوگیری کنند.

کلیدواژه