آزادی فرودگاه تلعفر موصل؛ به صدا درآمدن زنگ خطر برای داعش
(last modified Thu, 17 Nov 2016 07:16:08 GMT )
عقرب 27, 1395 11:46 Asia/Kabul
  •  آزادی فرودگاه تلعفر موصل؛ به صدا درآمدن زنگ خطر برای داعش

نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) عراق در جریان عملیات آزادسازی موصل، موفقیت راهبردی کسب کردند و فرودگاه نظامی شهر ترکمن‌نشین تلعفر را از داعشی‌ها پس گرفتند.

نیروهای بسیج مردمی عراق روز چهارشنبه در عملیاتی موفقیت‌آمیز فرودگاه نظامی شهر تل‌عفر در غرب موصل را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کردند. جعفر حسینی، سخنگوی یکی از گروه‌های بسیج مردمی عراق (کتائب حزب‌الله) به رویترز گفت عناصر داعش از فرودگاه تل‌عفر خارج شدند و به سوی شهر تل‌عفر عقب‌نشینی کرده‌اند. 

نیروهای بسیج مردمی در این عملیات روستاهای "تلالرمج" و تلشیان" نزدیک این فرودگاه و روستای "تلالصوبان" واقع در شرق تلعفر را نیز از کنترل گروه تروریستی داعش خارج کرده‌اند. 

موفقیت بسیج مردمی در بازپس‌گیری فرودگاه تلعفر، مقدمه‌ای برای آزادسازی این شهر راهبردی و ارتباط دهنده بین تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه است. نقش نیروهای بسیج مردی در آزادسازی تلعفر مهم و راهبردی است و به همین سبب حساسیت سیاسی در این زمینه وجود دارد.

برخی بازیگران منقطقه‌ای از جمله ترکیه به همراه آمریکا مخالف نقش آفرینی بسیج مردمی در جریان عملیات آزادسازی موصل هستند و ملاحظات منطقه‌ای، اقدامات بسیج مردمی را زیر ذره‌بین قرار داده است. بیش از این، ترکیه هشدار داده بود اگر نیروهای الحشد الشعبی وارد شهر تلعفر شوند، واکنش مقتضی انجام خواهد شد؛ موضعی که دخالت در امور عراق و دشمنی با بسیج مردمی است که در خط مقدم جنگ با داعش قرار دارد.

حضور گسترده داعشی‌ها در شهر تلعفر این شهر راهبردی را به نوعی به پادگان نظامی بدل کرده است. موفقیت در شهر راهبردی تلعفر، ابتکار عمل را از داعش در موصل خواهد گرفت و در چنین شرایطی، حفط تلعفر نقطه تضمین برای داعش است. این شهر مسیر تدارکاتی داعش و رسیدن سلاح و نیرو از سوریه برای این گروه تروریستی است.

موقعیت راهبردی شهر تلعفر برای داعش، سبب شده است نگاه‌ها به این شهر مهم متمرکز و اقدامات حشد الشعبی بیش از پیش رصد و پیگیری شود. این در حالی است که بسیج مردمی نیروی ساختارمند و تحت نظارت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق است. نقش الحشد الشعبی در نبرد با داعش راهبردی و تعیین کننده است و پس گرفتن فرودگاه تلعفر از داعش، پیش درآمد عملی کردن این نقش در کل شهر تلعفر است.

نیروهای بسیج مردمی در مسیر آزادسازی مناطق مختلف در موصل، اقدامات انسانی و کمک‌رسانی به مردم از قومیت‌های مختلف را به عنوان اصلی اخلاقی در دستور کار دارد. متهم شدن بسیج مردمی به اتخاذ رویکرد فرقه‌گرایی، به سبب نقش راهبردی این نیروی مردمی در جنگ با داعش است. در رویکرد بسیج مردمی سنی، شیعه، کُرد و ترکمن فرقی ندارند و منافع ملی مبنای عملکرد نیروهای مردمی است.

بسیج مردمی (الحشد الشعبی) سال 2014 پس از سقوط شهر موصل، به درخواست آیت الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق با هدف مبارزه با داعش شکل گرفت و اکنون تحت نظارت فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور قرار دارد. 

کلیدواژه