جدی 13, 1400 12:28 Asia/Kabul

سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. این شهید والامقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی دوخته بود.

به گزارش رادیو دری سردار شهید قاسم سلیمانی متولد ۱۳۳۵ در شهرستان رائر کرمان است.

او از سال ۵۶ و ۵۷ به گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات انقلاب در کرمان پیوست و در سال ۱۳۵۸ به عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

سردارسلیمانی در سال ۱۳۵۹ فرماندهی پادگان قدس سپاه در کرمان را برعهده گرفت و در سال ۱۳۶۰ فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله با حکم محسن رضایی به او سپرده شد. سپس در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷ فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ را برعهده گرفت.

سپهبد قاسم سلیمانی در سال ۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و جنگ با اشرار و باند‌های قاچاق مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داد. وی در سال ۱۳۷۶ فرماندهی سپاه قدس را با حکم رهبری عهده‌دار شد و بلافاصله در سال ۱۳۷۷ در افغانستان حضور یافت تا در مبارزه با طالبان و کمک به بازسازی این کشور پس از جنگ‌های داخلی کمک کند.

سردار سلیمانی در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ درجه سرلشگری از سوی رهبر معظم انقلاب شد و در سال ۱۳۹۰ با تشکیل گروه‌های خودجوشِ مدافعان حرم برای مبارزه با داعش در سوریه؛ بزرگترین برنامه‌ی خود را برای مبارزه با گروه‌های تروریست در منطقه‌ی خاورمیانه آغاز کرد.

او در گام دوم و در سال ۱۳۹۳ نهاد حشدالشعبی را برای مبارزه با داعش در عراق سازماندهی کرد و در سال ۱۳۹۵ فرماندهی یگان نیروهای ویژه برای مبارزه با داعش در اقلیم کردستان عراق را شخصا عهده‌دار شد.

سردار سلیمانی پس از عمری مبارزه با گروه‌های تروریست در منطقه؛ در سال ۱۳۹۶ نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و در آن؛ پایانِ داعش را رسما اعلام کرد و پس از آن در سال ۱۳۹۷ به دریافت نشانِ دوالفقار از سوی رهبری مفتخر شد.

این سردار بزرگ اسلام که همواره در رصد دشمنان اسلام و اشغالگران حاضر در خاورمیانه بود، سرانجام در نیمه شبِ سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ به همراه چند تن از هم‌رزمان وفادارش به مقام عظیم شهادت نائل شد.

سردار شهید "قاسم سلیمانی" نماد امید، اعتماد به‌نفس، رشادت و رمز استقامت و پیروزی

کلیدواژه