عقرب 27, 1395 13:15 Asia/Kabul
  • ادامه حضور نظامی آلمان در افغانستان ،حلال مشکلات یا چالش برانگیز

در حالی که مردم افغانستان همچنان در انتظار رسیدگی دولت آلمان به پرونده جنایات نیروهای این کشور در افغانستان هستند دولت آلمان حضور نظامیان این کشور را در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید کرد .

آلمان ۹۸۰ نظامی درمزار شریف  افغانستان مستقر کرده است که در چارچوب فرماندهی آمریکا در افغانستان عمل می کنند .ماموریت اعلامی نظامیان آلمان  در افغانستان آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی این کشور اعلام شده است .

تمدید ادامه حضور نظامیان آلمان در افغانستان پس از حمله اخیر طالبان به کنسولگری آن کشور در مزار شریف نشان می دهد که دولت آلمان برای ادامه حضور نظامی خود در افغانستان مصمم است و حتی ممکن است برنامه توسعه حضور نظامی خود در شمال افغانستان را نیز پی گیری کند که برخی رهبران احزاب درآلمان برآن تاکید دارند.

 اظهارات  «مارتین شیفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان مبنی براین که نیروهای خارجی حاضر در  افغانستان باید با هم از این کشور خارج شوند بیانگر سیاستهای بلند مدت کشورهای اروپایی برای تبدیل افغانستان به پایگاه نظامی برای خود در منطقه است .مقامات آلمان همانند سایر کشورهای غربی همچون ایتالیا و آمریکا ،هدف از حضور نظامیان خود در افغانستان را کمک به ثبات و امنیت این کشور عنوان می کنند و این در حالی است که نیروهای خارجی در 15 سال گذشته عملکرد قابل قبول و موثری در برقراری امنیت در افغانستان نداشته اند.

ادامه و تشدید حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان ،ظهور گروه تروریستی داعش ،افزایش آدم ربایی و حملات تروریستی در این کشور بیانگر وخامت اوضاع امنیتی افغانستان و ناکار آمدی  نیروهای خارجی در این کشوراست .در این حال دولت آلمان در حالی مدت ماموریت نیروهای خود را در افغانستان تمدید کرد که پرونده شکایت مردم شمال افغانستان از نیروهای آلمانی همچنان مفتوح است .

خانواده های قربانیان حملات هوایی 13 سنبله 1388  نیروهای آلمانی در قندوز  معتقدند دولت این کشور هیچ اهمیتی برای جان و مال مردم افغانستان قایل نیست .

در این حمله 200 تن از مردم قندوز که برای دریافت آب دور تانکرتجمع کرده بوند کشته و زخمی شدند .

از اینرو مردم افغانستان براین اعتقادند که نیروهای خارجی در افغانستان خود به عامل ناامنی و کشتار مردم این کشور تبدیل شده اند .هر چند قرار بود تا پایان سال 2016 نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند اما اعمال مدیریت بحران از سوی این کشورها بخصوص آمریکا در دامن زدن به ناامنی های کنترل شده باعث شد تا کشورهای اروپایی به حضور خود در افغانستان ادامه دهند.

از آنجا که افغانستان کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی است تمدید حضور نیروهای خارجی براساس مصوبه  کابینه کشورهای اروپایی ،بیانگرنگاه استعمارگرانه آنها به افغانستان است که  نوعی نقض استقلال و حاکمیت ملی این کشور تلقی میشود.علاوه براین ،ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان مانع از پیشبرد روند صلح این کشور میشود.زیرا گروههای  مخالف مسلح دولت افغانستان پیوستن به روند صلح این کشور را منوط به خروج نیروهای خارجی از افغانستان کرده اند .

در هر حال ،دولت آلمان در حالی ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان را تمدید کرده است که با اعمال فشار بر 16 هزارپناهجوی افغان در آلمان درصدد اخراج آنان است که با اعتراض دولت افغانستان روبرو شده است. بنابراین نوعی تناقض در رفتار و برخورد دولت آلمان با مردم افغانستان دیده میشود که برنامه ادعایی دولت آلمان مبنی بر کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با تردید مواجه می کند  .

 

کلیدواژه