جدی 14, 1400 14:36 Asia/Kabul

کارشناس نظامی افغان گفت: حرکت های قومی و سیاسی و از همه مهم تر فساد گسترده به ارتش افغانستان آسیب زد و باعث فروپاشی آن شد و در حال حاضر هم طالبان باید زمینه همه اقوام را در ارتش فراهم کنند و از هر گونه اقدام شتاب زده دوری کنند.

محمد یوسف امین زازی کارشناس نظامی افغان در گفت و گو با رادیو دری در مورد تشکیل ارتش صد هزاری نفری در افغانستان توسط طالبان گفت: من نظریات خود را در مورد ساختار یک ارتش منظم به طالبان ارئه داده ام و گفته ام که ارتش باید چه شرایطی داشته باشد و امید است که نظرات و پشنهاد های کارشناسان را بررسی کنند تا افغانستان بتواند یک ارتش منظم و قوی برای دفاع از خود ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: اگر جامعه بین المللی و کشورهای منطقه یک تضمین قوی برای عدم مداخله در افغانستان بدهند حتی ضروریت به تشکیل چنین ارتشی در شرایط فعلی نیست، اما با توجه به این که در شرایط حاضر حتی تضمین های سازمان ملل متحد هم اعتبار چندانی ندارد نیاز است تا افغانستان یک ارتش قوی داشته باشد و البته کشور ما امکانات لازم را هم در اختیار دارد ولی تشکیل ارتش نیاز به سازماندهی دارد و با حرکت های شتاب زده نمی شود ارتش تشکیل داد و باید به تدریج به سمت ایجاد یک ارتش منظم حرکت کرد.

امین زازی در مورد علت فروپاشی ارتش سابق افغانستان نیز گفت: حرکت های قومی و سیاسی که ارتش بر اساس آن شکل گرفته بود و از همه مهم تر فساد گسترده به ارتش افغانستان آسیب زد و باعث فروپاشی آن شد.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل سقوط ارتش حرکت های قومی بود و برای جلوگیری از قومی شدن ارتش نیاز است که همچون چند دهه گذشت دوره خدمت سربازی در افغانستان برای همه اجباری شود و هر افغان مکلف باشد که خدمت سربازی را سپری کند و این گونه همه اقوام می توانند در ارتش حضور داشته باشند.

این کارشناس افغان یادآور شد: باید به اصل شایسته سالاری هم توجه ویژه صورت بگیرد و از ورود افراد نالایق به ارتش جلوگبری شود.

 لازم به ذکر است که پس از گذشت حدود 5 ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که تاکنون 80 درصد از روند کار ایجاد ارتش جدید افغانستان تکمیل شده است.

وی با اظهار اینکه نظامیان طالبان برای شامل شدن در این ارتش جدید در اولویت قرار دارند، افزود که این افراد علاوه بر نام‌نویسی در گردان‌ها و تیپ‌ها نیز مستقر می‌شوند.

خوارزمی با اشاره به کمیته 20 نفری طالبان برای تشکیل ارتش جدید افغانستان گفت: وظیفه کمیته این است که براساس نیازها و ضرورت‌ها یک ساختار منظم را در وزارت دفاع آماده بسازد و تشکیل دهد؛ البته کار این کمیته هم رو به نهایی شدن است.

شمار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در دولت سابق این کشور در روی کاغذ حدود 350 هزار نفر بود که از این میان 190 هزار نفر در صفوف نیروهای ارتش قرار داشتند.

«مولوی فصیح‌الدین» رئیس ستاد ارتش طالبان حدود دو ماه قبل اعلام کرده بود که برای ایجاد ارتش جدید افغانستان روند جذب 150 هزار نیرو آغاز شده است.

کلیدواژه