عقرب 27, 1395 13:31 Asia/Kabul
  •  پاسخ نماینده ایران در سازمان ملل به  ادعاهای امارات

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درنامه ای به دبیرکل سازمان ملل و درپاسخ به ادعا های اخیر مطرح شده از سوی امارات نوشت ؛ مضحک است رژیم هایی که خود پرورش دهنده و صادرکننده افراط گرایی و تفکر تکفیری به عراق و سوریه هستند، اینک ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند.

غلامعلی خوشرو روز چهارشنبه در  نامه  به دبیرکل این سازمان و پاسخ به اتهامات طرح شده، از وی خواست تا این نامه را بعنوان سند رسمی منتشر کند.

خوشرو در این نامه با اشاره به ادعای امارات و همسویی ده کشور عربی با این ادعای ساختگی  ،تصریح کرده است ؛ طنز تلخ ماجرا این است که امضاکنندگان این نامه که ایران را به مداخله در امور داخلی کشورها متهم می کنند در نهایت دورویی، خود در حال بمباران کردن مردم بیگناه یمن هستند. 

نماینده دائم ایران درسازمان ملل با بیان اینکه اتهام مداخله در امور داخلی بحرین نیز هیچ پایه و اساسی ندارد، تاکید کرد  در گزارش کمیسیون مستقل بحرینی، معروف به گزارش باسیونی هرگونه مداخله ایران در حوادث بحرین صریحا رد شده است. دراین نامه همچنین تاکید شده است؛  حمایت مستشاری ایران از نیروهای نظامی در سوریه نیز بر اساس درخواست دولت مشروع این کشور و در چارچوب حقوق بین الملل و حق دفاع مشروع و بند 51 منشور ملل متحد صورت می گیرد. اگر حمایت ایران و دیگر کشورها از دولت سوریه نبود، گروههای جنایتکار و تکفیری که توسط دولتهای امضاکننده همین نامه حمایت می شوند، تاکنون بر سوریه غالب شده بودند و پرچم سیاه خود را بر سراسر سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه برافراشته بودند.

قراین زیادی نشان می دهد محافل سیاسی وابسته به سعودی ها ؛  بدنبال راهی برای فراراز واقعیت  ها وانتقادها از سیاست های عربستان  هستند وبه همین انگیزه  به فرافکنی از طریق اتهام سازی علیه ایران مشغولند. این ادعا سازی ها اکنون در مجامع و نشست هایی از نوع  مجمع عمومی سازمان ملل گسترش یافته  است . یکی ازعلل تشدید این جو سازی ها ؛ در شرایط کنونی تغییرات در سطح منطقه ای ونگرانی از تشدید فشارها بر عربستان است. اکنون معادلات سیاسی و نظامی درغرب آسیا درحال دگرگون شدن است و متحدان ریاض با  اتخاذ مواضع ادعایی  سعی دارند  چالش های امنیتی برای ایران بوجود آورند  .منشأ این تحرکات البته اهداف و منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای با همکاری عربستان است . وضعیت کنونی منطقه و نگرانی های فزاینده جهانی در حقیقت نتیجه رفتارهای فریبکارانه است که امروز حتی  گریبان دولتمردان امریکا را نیز گرفته است  .شکی نیست تا زمانیکه  این دوگانگی وجود دارد ؛ سیاست های فریبکارانه هم  استمرارخواهد داشت .در چنین فضایی است که  بانیان این  نامه  خود را  که به طور فاحش به نقض حقوق بشر می پردازند و با مصونیت کامل مرتکب قساوت علیه شهروندان شده و می شوند در حاشیه قرار داده اند وعلیه ایران اتهام سازی می کنند .  بدیهی است که ایران صرفا به دلیل تسلیم نشدن در مقابل فشارهای سیاسی بانیان اصلی این نامه مورد هجوم واقع شده است وهیچ زمینه معتبری برای اثبات  این ادعا ها و توجیه این اقدامات وجود ندارد.

 برخلاف ادعاهای بی اساسی که در نامه  برخی کشورهای عربی ممطرح شده است، ایران بدنبال مداخله در دیگر کشورها نیست ؛ اما  در مبارزه با  جریان های افراط گرایی که  با حمایت همین کشورها  تبدیل به گروه های  تروریستی شده اند ،جدی است و نشان داده  که ثابت قدم ترین کشور در مبارزه با گروه های تروریستی است. 

کلیدواژه